اخباراخبار و مقالات مشاوره حقوقیثبت شرکت ها و برندمطالب حقوقیمقالهوکیل طلاق

آیا می دانید…؟

آیا می دانید که…

روابط قراردادی در املاک تجاری اعم از مغازه یا واحد آپارتمانی که دارای کاربری تجاری است،بر سه محور مالک ملک،مالک سر قفلی و مالک منافع که مستاجر نامیده می شود،دور می زند.

سر قفلی وجهی است که هنگام تنظیم قرارداد اجاره به غیر از اجاره بها،از مستاجر گرفته می شود،تا محل تجاری واگذار شود.

حق کسب و پیشه و تجارت حقی است که به طور تدریجی و در طول زمان به جذب مشتری و کسب شهرت تجاری برای مستاجر به وجود می آید . بنا بر این از نظر حقوقی این دو پدیده دارای ماهیتی کاملا متفاوت می باشند.

به موجب قانون سال 76 هر گاه مالک،ملک تجاری خود را به اجاره واگذار کند میتواند مبلغی به عنوان سر قفلی از مستاجر دریافت کند.هم چنین وی نیز می تواند در طول مدت اجاره برای واگذاری حق خود مبلغی را از موجر یا مستاجر دیگر به عنوان سر قفلی دریافت کند،مگر آنکه در ضمن عقد اجاره،حق انتقال به غیر از وی سلب شده باشد.

در صورت تغییر شغل محل اجاره تجاری بر خلاف توافق و قرارداد،نه تنها موجر می تواند تخلیه محل را از مستاجر بخواهد و در صورت خودداری از طریق دادگاه وی را اجبار نماید،بلکه در این صورت نیز هیچ مبلغی از بابت سر قفلی به مستاجر متخلف پرداخت نمیشود.

برابر قانون شهرداری تاسیس دفتر وکالت،دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق،مطب و مشاغل وابسته به آن از قبیل رادیولوژی و فیزیوتراچی،دقتر روزنامه و مجله و یا دفتر مهندسی توسط مالک،تجاری محبوس نمی شود.

واگذاری انباری و پارکینگ نه تنها به افراد غیر عضو ساختمان ممنوع می باشد،بلکه اگر با تغییر کاربری به محل کسب تبدیل شود خلاف مقررات شهرداری و در نتیجه تخلف بوده و موضوع در کمیسیون ماده 100 طرح و سپس تعطیل خواهد شد.

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا