مقالات حقوقی Law

رفع مسدودی حساب

امروزه با توجه به پیشرفت روز افزون علم و فناوری و حرکت شتابنده شهرها به سوی هوشمند شدن موجب شده است تا افراد به جای اینکه پول نقد همراه خود داشته باشند از کارت های بانکی استفاده می کند. حسابهای بانکی و سایر خدماتی که در نظام بانکی در اختیار شهروندان قرار می دهد با وجود تمامی مزایایی که دارند گاهی از اوقات باعث به وجود آمدن مشکلاتی از جمله مسدود شدن حساب‌های بانکی می شود.

انواع حساب های بانکی

حساب قرض الحسنه

حساب های قرض الحسنه فاقد سود هستند و بانک در ازای دریافت پول به سپرده گذار سودی نمی دهد. حساب قرض الحسنه به دو دسته تقسیم می شود:
۱. سپرده قرض الحسنه جاری
در این نوع از حساب های قرض الحسنه افراد می توانند دسته چک دریافت نماید و قاعدتا برای افتتاح این نوع حساب افراد باید واجد شرایط لازم برای استفاده از دسته چک باشد.

۲. حساب قرض الحسنه پس انداز این حساب برای تراکنش‌های کم و متوسط استفاده می‌شود و همچنین سرمایه‌گذاران در قرعه کشی ها شرکت داده می شوند و به آنها جایزه تعلق میگیرد.

حساب سرمایه گذاری

این نوع حسابها بر خلاف حساب های قرض الحسنه به آنها سود تعلق میگیرد.
به افراد در طول سال با توجه به میزان سرمایه گذاری که انجام داده‌اند سود پرداخت می شود و در پایان سال سهم سود هر حساب را به صورت واقعی محاسبه می کند و در صورتی که سهم سود از مبالغ واریز شده در طی سال بیشتر باشد اضافه سود را به حساب افراد واریز می کند.
سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت

این نوع حساب رایج‌ترین حساب سپرده سرمایه گذاری است که بانک به صورت روزشمار به آن سود می دهد و مبنای محاسبه سود در روز کمترین مبلغی است که در حساب فرد باقی می ماند مثلاً اگر کسی ۲۰۰ هزار تومان در حسابش داشته باشد و در روز اول اردیبهشت ماه مبلغ ۳۰۰ تومان واریز کند و مجدداً در همان روز مبلغ ۱۰۰ هزار تومان از حسابش برداشت کند آنگاه حداقل مبلغ مانده حساب در روز اول اردیبهشت ماه برابر با ۴۰۰ هزار تومان است که مبنای محاسبه سود قرار می‌گیرد سود این حساب به صورت ماهانه واریز می‌شود و افراد هر وقت بخواهند می توانند از حساب خود برداشت کند

سپرده سرمایه گذاری بلند مدت

به این نوع حساب هم همچون سپرده کوتاه مدت سود تعلق میگیرد اما با توجه به مدت قرارداد فرد نمی تواند از حساب خود برداشت کند اکثر بانک ها برای این نوع از حسابها دفترچه صادر نمی‌کنند و صرفاً یک گواهی به فرد می‌دهد.

علل مسدود شدن حساب‌های بانکی می تواند دلایل متعددی داشته باشد از مهمترین این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
بر اساس یک سری مقررات داخلی که در نظام بانکی وجود دارد بانک ها می توانند حساب افراد را مسدود کنند از جمله این مقررات:
اگر حساب افراد به مدت طولانی راکد باشد بانک حساب چنین افرادی را مسدود خواهد کرد.
اگر مشخصات شناسایی افراد همچون نام و نام خانوادگی ، کد ملی، شماره شناسنامه و… ناقص باشد در این صورت بانک می‌تواند حساب افراد را مسدود کند.

اگر فردی ضامن وام شخص دیگری شده باشد و فرد وام گیرنده موفق به پرداخت اقساط خود نشود بانک حساب ضامن را مسدود می کند تا از این طریق طلب خود را وصول کند.

طبق قانون حساب افرادی که چک بلامحل کشیده باشند به مدت ۷ سال از تاریخ آخرین چک برگشتی مسدود خواهد شد.

مراجع قضایی که صلاحیت رسیدگی به پرونده‌ها را دارند برای حفظ حقوق شاکی یا خواهان اقدامات تامینی از جمله مسدود کردن حساب بانکی را انجام می دهد در موارد مختلف مقررات و قوانین، مرجع قضایی را موظف یا مختار در انجام چنین امری می نماید. این اقدام توسط دادسرا دادگاه بدوی و یا تجدید نظر امکان پذیر است.

دعاوی حقوقی

اگر محکوم علیه طبق رای مرجع قضایی موظف به پرداخت وجه معین به محکوم له شده باشد اما محکوم علیه از این کار خودداری نماید، دادرس شورای احکام می‌تواند پس از مدت یکسال از تاریخ ابلاغ رای نسبت به مسدود کردن حساب محکوم علیه و پرداخت از آن به میزان محکوم به اقدام نماید و طبق قانون این مورد از اختیارات دادرس اجرای احکام است و نیازی به کسب اجازه از شعبه صادر کننده رای نیست.

و همچنین در مطالبات عادی اشخاص در صورتی که پرداخت خسارت احتمالی که به عهده خوانده باشد و توسط دادگاه معین شود، برای خواهان این امکان وجود دارد که حساب خواننده را به میزان مطالبه اش مسدود کند.

دعاوی کیفری

در اغلب موارد در دادسرای جرایم رایانه‌ای هنگامی که انتقالات اینترنتی مشکوکی اتفاق بیفتد و در این میان شاکی خصوصی هم وجود داشته باشد دادسرا میتواند مبلغ شکایت شده را در حساب مشتکی عنه توقیف نماید و همچنین به دلیل تسریع در رسیدگی دعاوی و بخصوص زمانی که مشتکی عنه به خوبی شناخته نشده باشد دادسرا دستور مسدودی حساب را صادر می کند.
دلایل مسدود شدن حساب بانکی توسط پلیس فتا

از اطلاعات حساب شما در درگاه‌های جعلی (فیشینگ) جهت پولشویی و کلاهبرداری استفاده کنند.

اگر فردی بخواهد با داشتن شماره کارت شما از حسابتان برداشت کند و رمز دوم کارت را اشتباه وارد کند باعث میشود کارت شما مسدود شود

اگر شکایتی از شما در مراجع قضایی ثبت بشود با دستور قاضی حساب شما را مسدود می‌کنند.

رفع مسدود شدن حساب بانکی

برای رفع مسدود شدن حساب‌های بانکی ابتدا باید موضوعی که باعث مسدود شدن حساب شده است مرتفع شود و سپس دستور رفع توقیف را از مرجعی که آن را صادر کرده است دریافت کنید و به بانک ارائه دهید بانک با مشاهده دستور رفع مسدودی حساب بانکی موظف است حساب را از مسدودی خارج نمایند اما بهتر است برای اینکه مطلع شوید کدام مرجع حساب شما را مسدود کرده است ابتدا به بانک مراجعه کنید.

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا