وکیل

وکیل طلاق توافقی در مشهد

هزینه های طلاق توافقی

هزینه های طلاق توافقی به طور معمول شامل مواردی نظیر هزینه ثبت دادخواست، هزینه مشاوره خانواده در دادگاه، هزینه طلاق در محضر و هزینه یا حق الوکاله وکیل می باشد.

با توجه به اینکه طلاق به صورت توافقی بوده، هزینه دادرسی طلاق توافقی برعهده هریک از طرفین است که دادخواست را مطرح می کند و در صورتی که دادخواست از سوی هر دو نفر ارائه داده شود این هزینه بین آنها تقسیم خواهد شد.

پس از ثبت دادخواست طلاق توافقی و تعیین شعبه دادگاه و با توجه به اینکه داوری از طلاق توافقی حذف گردیده و جای آن را مشاوره خانواده گرفته است، واحد مشاوره دادگاه نیز هزینه ای بابت حق مشاوره از زوجین دریافت می کند که این هزینه در شهرهای مختلف کشور و مجتمع های خانواده متفاوت می باشد.

طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی

مرحله اول: در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند دادگاه باید موضوع را به مراکز مشاوره خانواده ارجاع دهد در این مورد طرفین میتوانند خود ابتدا به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند ماده 25 قانون حمایت خانواده. مراکز مشاوره خانواده سعی در سازش زوجین میکنند و اگر زوجین از تقاضای طلاق منصرف نشوند با مشخص کردن موارد توافق برای تعیین تکلیف و اتخاذ تصمیم به دادگاه ارسال می‌کنند.

مرحله دوم: دادگاه خانواده موارد توافق را بررسی و سعی در ایجاد سازش بین زن و شوهر میکنند. اگر سازش محقق نشد دادگاه به صدور گواهی عدم امکان سازش اقدام مکیند.

مرحله سوم: مراجعه به دفتر رسمی ازدواج  و طلاق میباشد.

مرحله چهارم: باید گواهی عدم امکان سازش پس از قطعی شدن به وسیله دادگاه صادر کننده رای نخستین به دفترخانه رسمی ازدواج و طلاق ارسال شود.

مرحله پنجم: زوجین باید حداکثر ظرف سه ماه گواهی عدم امکان سازش را به دفترخانه تسلیم کنند.

مرحله ششم: اجرای صیغه طلاق با رعایت جهات شرعی در دفترخانه یا در محل دیگر با حضور سردفتر انجام میگیرد ماده 37 قانون حمایت خانواده

مدارک لازم طلاق توافقی

زوجین می بایست مدارک زیر را رای انجام طلاق توافقی تهیه کنند و به پیوست دادخواست طلاق توافقی توسط خود یا فرد یا وکیل وی به دادگاه تقدیم شود :

1- اصل شناسنامه زوج
2- اصل شناسنامه زوجه
3- اصل عقد نامه یا رونوشت ان
4- کپی کارت ملی زوجین
5- وکالت نامه محضری طلاق (در صورتی که حق طلاق با زن باشد )
6- توافق نامه مبتی بر توافقات زوجین بر سر مهریه ، حضانت و …
7- گواهی عدم بارداری زوجه (دریافت این گواهی نامه باید از پزشک قانونی و مراکز پزشکی مجاز صورت گیرد )
8- گواهی بکارت از پزشکی قانونی (برای طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی )
9- نظر واحد مشاوره در دادگاه خانواده

 

مهریه در طلاق توافقی

اگر مهریه در مواقع ازدواج تعیین شده باشد و بین زن و شوهر نزدیکی واقع شده باشد زن تمام مهریه را میگیرد ولی اگر نزدیکی واقع نشده باشد نصف مهریه را میگیرد. اما ممکن است بین زوجین توافقاتی درباره مهریه شده باشد که مطابق همان توافقات عمل خواهد شد .در واقع در طلاق توافقی همه چیز بر پای توافق می باشد و اگر توافقی نشده باشد . دادگاه مطابق قانون و قاعده عمل میکند.

 

شرایط طلاق توافقی در دوارن نامزدی

باید گفت که اصطلاح نامزدی در عرف معنی متفاوتی از قانون دارد. ماده 1035 قانون مدنی میگوید وعده ازدواج ایجاد علقه زوجیت نمی کند ولی عرف ممکن است دختر و پسری که با یک دیگر عقد کرده اند ولی زیر سقف مشترکی نرفته اند و در واقع زن و شوهر هستند نامزد اطلاق شود.باتوجه به قانون مدنی مطئله طلاق در دوران نامزدی منتفی است و نازمدی یک عقد جایز است و طرفین هر موقع که بخواهند میتوانند از وصلت امتناع کنند و طرف دیگر به هیچ وجه نمیتواند او را محبور به ازدواج کرده و یا از جهت صرف امتناع از وصلت مطالبه خسارت نماید.اما اگر نامزدی در اصطلاح عرف را در نظر بگیریدم طلاق توافقی نامزدها دقیقا بر حسب توافقات فی ما بین خودشان خواهد بود و تفاوتی با طلاق بعد از ازدواج به صورت توافقی ندارد.

[ وکلای دادپلاس: وکیل طلاق ]

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا