مقالهوکیل

قوانین آپارتمان نشینی

قوانین آپارتمان نشینی

به دلیل افزایش جمعیت شهرا و کمبود منازل تک واحدی و همچنین درامد کم اکثر افراد ساکن یک شهر باعث افزایش ساختمان های اپارتمانی شد تا هم تعداد منازل یک شهر بیشتر شود و هم با هزینه کمتر افراد بتوانند منزلی داشته باشند.زندگی کردن در آپارتمان بسته به شرایط مشکلات فراوانی را برای ساکنین فراهم میکرد.که برای رفع این مشکلات قوانین آپارتمان نشینی وضع شده است.

مالکیت در آپارتمان‌ها شامل دو قسمت است:

  • مالكيت اختصاصی
  • مالكيت مشترک

 

تعریف مالکیت اختصاصي

مالکیت اختصاصي به بخشی از ملک گفته می ‌شود كه تنها صاحب آپارتمان حق استفاده از آن را دارد مثل بالكن.

تعریف مالكيت مشترک

مالكيت مشترک به قسمت‌هايی از ساختمان گفته می شود كه كليه مالكين حق استفاده از آن را دارند و شامل زمين زير بنا و تاسيسات قسمت‌های مشترک از قبيل چاه آب، پمپ، منبع آب، مركز حرارت و تهويه.

طبق ماده ۴ سهم هر یک از خریداران قسمت‌های اختصاصی از مخارج قسمت های مشترک برابر است با نسبت مساحت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت‌های اختصاصی تمام ساختمان. پرداخت هزینه‌های مشترک برای تمامی واحدها الزامی می باشد.

تبصره های ماده ۴

  • ساکنین ساختمان طی یک جلسه یک فرد را به عنوان مدیر ساختمان معرفی میکنند، که مدیر ساختمان است با رعایت مفاد این قانون سهم هریک از مالکان را تعیین میکند.
  • اگر مالکانی که بیشترین سهم از مساحت زیربنایی اختصاصی ساختمان را دارند موافقت کردند، هزینه‌های مشترک ساختمان طبق نرخ معینی حسب زیر بنای اختصاصی هر واحد محاسبه می‌شود.
  • اگر وضعیت حیاط ساختمان طوری بود که تنها چند واحد به آن دسترسی داشتند هزینه ی نگهداری آن قسمت به عهده ی همه ی استفاده‌کنندگان است.‌

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمنیه میتوانید با شماره بهترین وکیل خانواده در مشهد در تماس باشید

قانون ۳ مالک بودن ساختمان

اگر تعدادافرادی که مالک ساختمان هستند بیشتر از 3 نفر باشند این افراد باید یک نفر را به عنوان مدیر ساختمان از بین خود یا خارج انتخاب کنند.

مدير آپارتمان مسوول اداره ساختمان است و در واقع تصميم‌های مجمع عمومی را اجرا میکند. مدير براي مدت دو سال انتخاب می‌شود. اگر تعداد واحدها بيش از ۱۰آپارتمان باشد انتخاب يک دربان برای مجموعه ضروری است.

حق مالکین از قسمت‌های اختصاصی مشترک چگونه است؟

طبق ماده ۴ حق هر کدام از خریداران قسمت‌های اختصاصی برای استفاده از قسمت‌های مشترک ساختمان برابراست با نسبت مساحت قسمت اختصاصی آنها به مجموع مساحت قسمت اختصاصی کل ساختمان.

نحوه تصمیم گیری قسمت‌های مشترک چگونه است؟

اگر میان مالکین ساختمان قراردادی تنظیم نشده باشد تصمیمات مربوط با اکثریت آرای صاحبانی است که بیش از یک دوم مساحت تمام قسمت‌های اختصاصی را مالک هستند.

اینجاد تغییرات ساختمان

یچ کدام از مالک های ساختان بدون موافقت اکثریت سایر مالکان دست به تغییر ظاهری ساختمان بزند. اگر تعداد کمی از صاحبان واحدها نسبت به تغییرات ساختمان رضايت ندهند، مالكين موافق تجديد بنا می‌بايست با اخذ مجوز از دادگاه خانه برای آن ها مکانی اجاره کرده تا به مكان جديد منتقل شوند.

اگر مالکان ساختمان بازهم مخالفت کردند هيئت مديره يا مدير به دادگستری يا مجتمع قضايی مراجعه و با اخذ دستور تخليه آن واحدها، نسبت به اين كار اقدام میکند.

شاید خواندن این مقاله برای شما جالب باشد: گرفتن حکم تخلیه

آشنایی با هزینه‌های مشترک ساختمان

مالكين آپارتمان‌ها موظفند هزينه‌های مشترک ساختمان كه برای قسمت‌های مشترک ساختمان کاملا ضروری است مانند آب، برق، گازوييل، گاز و غيره پرداخت نمايند.

هزينه‌های قابل پرداخت دیگری مانند هزينه تاسيسات، سرايدار، دربان، دستمزد هيئت مديره و غيره نیز وجود دارد.

پرداخت هزينه آپارتمان توسط مالک يا مستاجر، بستگی به قرار داد تنظيم شده میان افراد دارد. اگر مستاجر از پرداخت هزينه امتناع کند، هيئت مديره می تواند برای دريافت آن به مالک مراجعه كند.

در مرحله ی بعد به درخواست هیئت مدیران برای وصول وجه طبق اظهارنامه ابلاغ شده اجرائیه صادر خواهد کرد. دادگاه‌ها وظیفه دارند به شکایت سریعا رسیدگی کرده و واحد بدهکار را از دریافتی خدمات دولتی محروم و تا ۲ برابر مبلغ بدهی به نفع مجموعه جریمه کنند.

ماده ۱۳ قانون تملک آپارتمان‌ها

اگر اکثریت اعضای مجمع عمومی به منظور باز‌سازی‌ ساختمان توافق کردند، این افراد مسئولیت انتخاب ۳ کارشناس رسمی دادگستری را برای تأیید پایان عمر مفید ساختمان یا فرسودگی کلی آن برای بازسازی به‌عهده دارند.

عمر مفید ساختمان چقد است؟

ساختمان به‌عنوان یک پروژه عمرانی از حیث کارکرد با توجه به مصالح دارای سن مفیدی است که از دیدگاه کارشناسی مثل هر موجودی سن از زمان تولد و شروع آغاز می‌گردد، از دیدگاه فنی سن بنا با کسب جواز و شروع فعالیت اجرای فونداسیون آغاز می‌گردد، چراکه نخستین مصالح به کار رفته و بخش‌های ساختمانی تشکیل گردیده است، ازنظر فنی این سن را اصطلاحاً سن واقعی ساختمان می‌نامیم.

اگر مالکان یک ساختمان بر سر تجدید بنای آن دچار اختلاف شده‌اند، باید هر چه زودتر بحث و جدل را کنار بگذارند و کار را به کارشناسان رسمی دادگستری بسپارند. این بحث و جدل‌ها جز ایجاد کدورت میان همسایگان نتیجه دیگری ندارد.

بعد از پایان عملیات بازسازی سهم هر یک از واحدها (هم موافقان و هم مخالفان) و هزینه‌های بازسازی مشخص می شود، سهم مالکان مخالف و مبلغی که برای اجاره مسکن برای آن‌ها پرداخت شده است، از ایشان پس گرفته می‌شود. اگر هم این افراد توانایی پرداخت بدهی‌شان را نداشته باشند، راهکاری قانونی برای پیگیری وجود دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه قوانین آپارتمان نشینی کافیست با شماره بهترین وکیل مشهد در تماس باشید!

 

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا