مقالات حقوقی Law

شرایط نصب دوربین مداربسته در آپارتمان | مطالب حقوقی

با قوانین نصب دوربین مداربسته در آپارتمان آشنا شوید

برقراری و تامین امنیت در حیطه منازل مسکونی و آپارتمان ها همواره در معرض توجه بوده و دارای اهمیت بسزایی می باشد. نیاز به وجود امنیت یکی از اساسی ترین ضرورت های هر مجتمع مسکونی بوده و در تامین آسایش ساکنان آن تاثیر بسزایی دارد. البته نصب و استفاده از دوربین های مداربسته در حیطه منازل مسکونی و آپارتمان ها تابع قوانین خاصی بوده و نیاز به پیروی از قوانین نصب دوربین مداربسته در مشاعات آپارتمان دارد که در این مقاله به آن ها اشاره خواهیم نمود.

در ابتدا بد نیست به توضیح مفهوم مشاعات بپردازیم. اصولا به مناطقی که در سند املاک متعلق به شخص خاصی نبوده و استفاده عمومی دارند مشاعات گویند. برای مثال در یک آپارتمان، مکان های دارای استفاده عمومی مانند آسانسور، راه پله، حیاط و پارکینگ مشاعات آپارتمان محسوب می گردند.

شرایط نصب دوربین مداربسته در آپارتمان

در مقایسه با خانه های مستقل، آپارتمان ها خطر سرقت و خرابکاری کمتری دارند. شاید بپرسید چرا؟

به این دلیل که سارقان و مزاحمان به دنبال اهداف آسان هستند و نحوه ساخت آپارتمان ها، با نقاط دسترسی کمتر و عابران بیشتر برای مشاهده رفتارهای غیر معمول، نفوذ آنها را نسبتاً دشوار می کند.
با این حال، این به هیچ وجه به این معنی نیست که شما باید اهمیت امنیت در آپارتمان خود را نادیده بگیرید. شما همیشه باید به فکر امنیت خانه خود بوده و اقدامات مناسب را برای جلوگیری از ورود سارقان به آپارتمان یا منزل مسکونی خود انجام دهید.

 

دوربین مداربسته در آپارتمان

 

به غیر از سرقت، نفوذ و مزاحمت شکایات مختلف دیگری نیز در اختیار صاحبان آپارتمان ها وجود دارد که با محدود کردن دسترسی غیر مجاز همه آنها را می توان برطرف کرد. انجام اقدامات اساسی مانند قفل نگه داشتن آپارتمان ها و نظارت بر تمام مناطق اصلی برای هرگونه رفتار غیرمعمول می تواند تهدیدهای امنیتی را به میزان قابل توجهی به حداقل برساند. یکی از این اقدامات امنیتی استفاده از دوربین های مدار بسته (تلویزیون مدار بسته) است که به شما امکان می دهد تصاویر زنده و ضبط شده از تمام مناطق داخل ساختمان را مشاهده کنید.

قوانین نصب دوربین مداربسته در مشاعات آپارتمان

در صورت استفاده در محدوده املاک خانگی خصوصی شما، هیچ قانونی برای نصب دوربین های مدار بسته وجود ندارد.

آپارتمان ها و بلوک های آپارتمانی ملک های معمولی خانگی نیستند و با خانه های مستقل تفاوت دارند، زیرا آپارتمان ها دارای مناطق مشترکی هستند که همه ساکنان، مستاجران و بازدیدکنندگان ساختمان در استفاده از آن مشترک هستند. بنابراین، برای اطمینان از سوء استفاده از تجهیزات ضبط و نقض حریم خصوصی، قوانین حفاظت از داده های خاصی وجود دارد که همه مالکان آپارتمان باید به آن پایبند باشند.

برای واحدهای مسکونی شخص ثالث، معمولاً یک شرکت مدیریتی سیستم های امنیتی دوربین مدار بسته را مدیریت می کند، دسترسی به فیلم ها نیز متعلق به کنترل کننده داده است، که در اختیار مدیریت آپارتمان است. ساکنان ممکن است درخواست دیدن فیلم را داشته باشند و می توانند این کار را فقط از طریق درخواست رسمی انجام دهند. آنها باید با عامل مدیریت تماس بگیرند و یک درخواست کتبی برای دسترسی ارسال کنند.

برای آپارتمان هایی که دارای کمیته مدیریت رسمی خود هستند، می توان یک سیاست دوربین مدار بسته و توافقنامه پردازش داده ها را ایجاد کرد که به افراد خاصی اجازه می دهد فیلم را مشاهده کنند یا یک قرارداد پردازش داده بین عامل مدیریت (کنترل کننده داده) و کمیته (پردازنده های داده) به این اعضا اجازه دسترسی به فیلم دوربین مدار بسته را می دهد.

هنگام نصب دوربین های مدار بسته در مناطق عمومی ، باید مسئولیت ها و روشهای روشنی را برای مدیریت موثر سیستم نظارت تعیین کنید. شما باید اطمینان حاصل کنید که داده ها به طور ایمن ذخیره می شوند و فقط توسط پرسنل مجاز قابل دسترسی هستند. دوربین ها نباید در مناطق خصوصی نصب شوند و باید به همه اطلاع دهید که دوربین های مداربسته در حال ضبط هستند، این کار را می توان با نصب تابلوهای مشخص یا ارتباط با افراد انجام داد.

نصب دوربین مداربسته در آسانسور و پارکینگ

برای نصب دوربین مداربسته در آسانسور یا پارکینگ آپارتمان نیاز به رضایت کتبی تمامی اعضای آپارتمان بدین منظور می باشد.

نصب دوربین مداربسته در پارکینگ آپارتمان برای مواقعی مناسب است که آپارتمان یا مجتمع مسکونی دارای نگهبان تمام وقت نبوده و نیاز به کنترل رفت و آمد ها می باشد. به بیان دیگر برای نصب دوربین مداربسته در مشاعات آپارتمان مانند راهروها، راه پله، پارکینگ و غیره با توجه به قوانین فعلی لزوما نیاز به اخذ تاییدیه و مجوز کتبی از مراجع ذی صلاح نمی باشد اما این کار بایستی به تایید تک تک اعضای ساکن در آپارتمان یا مجتمع مسکونی برسد و در صورتی که حتی یک شخص ساکن مجتمع مسکونی نیز مخالف با این اکر باشد اجازه نصب دوربین مداربسته را نخواهید داشت.

 

دوربین مداربسته در پارکینگ

 

همچنین به این نکته توجه نمایید که نصب دوربین مداربسته در مشاعات آپارتمان متفاوت با نصب دوربین مداربسته در مناطق خصوصی مانند آسانسور می باشد. به عنوان مثال نصب دوربین مداربسته در آسانسور نیازمند تبعیت از قوانین و شرایط فنی خاصی می باشد که باید رعایت گردند. زیرا نصب دوربین مداربسته در مناطق خصوصی مانند آسانسور بهتر است با مشورت با متخصصان و کارشناسان قانونی این حوزه صورت پذیرد.

قوانین نصب دوربین مداربسته در کوچه

کوچه جزو مکان ها با عبور و مرور عمومی بوده و اصولا مکان خصوصی به حساب نمی آید. از همین رو، اگر مایل به نصب دوربین مداربسته در کوچه باشید، بایستی قصد خود را به افراد ساکن در محل به نوعی اعلام نمایید به گونه ای که افراد از نصب بودن دوربین در محل مطلع باشند. یکی از راه های مطلع ساختن دیگران از وجود دوربین مداربسته در محل استفاده از تابلوهایی بدین منظور می باشد که دارای طرح هایی به منظور مشخص ساختن وجود دوربین مداربسته در مکان می باشند.

نکته قابل توجه این است که دوربین مداربسته باید به گونه ای نصب شود که بر روی ساختمان های دیگر اشراف نداشته باشد و تنها بر منطقه ای مشخص از کوچه نظارت داشته باشد، البته بایستی نصب تابلوهای اطلاع دهنده در محل نیز انجام گیرد به گونه ای که افراد ساکن در محل از وجود آن اطلاع داشته باشند.

بهترین دوربین مداربسته برای آپارتمان

شرکت چینی Hikvision در سال 2001 تأسیس شد و از آن زمان به یکی از تولید کنندگان نوآورانه دوربین مدار بسته تبدیل شده است. هایک ویژن طیف وسیعی از دوربین ها و تجهیزات دوربین مدار بسته را تولید می کند، از جمله دوربین های IP، دوربین های آنالوگ HD، نرم افزارهای مدیریت و تجزیه و تحلیل، سیستم های هشدار دهنده و بسیاری تجهیزات نظارتی کمکی دیگر. هایک ویژن طیف وسیعی از این دوربین های IP هوشمند را ارائه می دهد که دارای نرم افزار تجزیه و تحلیل داخلی نیز می باشند.

 

بهترین دوربین مداربسته -هایک ویژن

 

دوربین های IP هایک ویژن دوربین هایی نظارتی هستند و تصاویر دریافتی و ورودی صوتی را به داده هایی تبدیل می کنند که می توانند از طریق اتصال امن اینترنت منتقل شوند. هایک ویژن طیف وسیعی از این دوربین های IP هوشمند را با نرم افزار تجزیه و تحلیل داخلی ارائه می دهد. چیزی که دوربین های مداربسته هایک ویژن را متمایز می کند، تعهد آن ها به تحقیق و توسعه است به طوریکه این شرکت 8 درصد از درآمد سالانه خود را برای این منظور هزینه می کند.

اگر به دنبال متخصصان مجرب برای نصب طیف وسیعی از محصولات دوربین مدار بسته هایک ویژن در آپارتمان یا مجتمع مسکونی خود هستید، تیم ما می تواند به شما کمک کند. ما محصولات متنوعی از این برند، از جمله دوربین مداربسته، لوازم جانبی، ضبط کننده و رمزگشا را در اختیار داریم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و خدمات ما می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

سخن آخر

همانطور که در متن مقاله ذکر شد، منع قانونی، به جز موارد خاص، در مورد نصب دوربین مداربسته در مشاعات عمومی و نه خصوصی آپارتمان وجود ندارد. البته مسلما این کار باید با کسب اجازه کتبی از تمام ساکنین و توسط مدیریت آپارتمان انجام پذیرد. همچنین توجه به این نکته ضروری است که اگر دوربین مداربسته به صورت مخفی نصب گردد، به طوریکه افراد حاضر در محل و ساکنین از وجود آن مطلع نگردند، شخص خاطی می تواند تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و مجازات گردد.

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا