مقالات وکیل خوبمقاله

مهلت پرداخت ديه

مبنای محاسبه مبلغ دیه

مبلغ پرداخت دیه بر حسب زمانی که پرداخت کننده بخواهد پرداخت کند، می باشد. یعنی معیار قیمت زمان پرداخت است مگر اینکه روی یک مبلغ قطعی توافق شده باشد(ماده۴۹۰ قانون مجازات اسلامی).

زمانیکه بین شخص مرتکب جنایت عمد و اولیای دم یا کسی که جنایت بر او واقع شده، برای گرفتن دیه توافق شود اما زمان پرداخت مشخص نگردد، بایستی دیه را ظرف مدت یکسال از زمان تراضی پرداخت نمود.

ضمانت اجرایی مهلت پرداخت دیه

چنانچه محکوم علیه در مهلت تعیین شده جهت پرداخت دیه به اجرای احکام مراجعه نکند، اجرای احکام نیز تا پایان مهلت پرداخت دیه نمی تواند کاری انجام دهد. پس از پایان مهلت پرداخت، شاکی و یا محکوم علیه جهت توضیح به اجرای احکام فراخوانده می شوند ، چنانچه درخواست اعمال ماده  ۲ نحوه اجرای محکومیت های مالی و یا ماده۶۹۶ قانون مجازات اسلامی  شود، پرونده را به دادگاه فرستاده که پس از تصمیم گیری در مورد اجرای ماده ۲ نحوه اجرای محکومیت های مالی و یا ماده ۶۹۶ قانون مجازات اسلامی، چنانچه شاکی بتواند مالی متعلق به محکوم علیه را معرفی  کند، مال معرفی شده توقیف می گردد و محکوم علیه جلب نخواهد شد. اما چنانچه هیچ گونه مالی معرفی نگردد، محکوم علیه می شود. در این صورت  اگر محکوم علیه  بتواند دیه را پرداخت کند، آزاد خواهد شد اما اگر دیه را پرداخت نکند، زندانی می گردد.

اگر هنگامی که  او در زندان به سر می برد، اعسار جزئی اش ثابت شود، دیه تقسیط شده و از زندان آزاد می شود و چنانچه اعسار کلی وی ثابت شود بدون پرداخت دیه از زندان آزاد خواهد شد. چنانچه محکوم علیه علاوه بر پرداخت دیه به حبس نیز محکوم شده باشد، وی را برای اجرای مجازات حبس جلب می کنند و زمانیکه موعد پرداخت دیه شود جهت پرداخت دیه به اجرای  احکام فراخوانده می شود. روال ذکر شده در بالا دوباره طی می شود با این تفاوت که در اینجا محکوم علیه وقتی که مجازات حبس خود را به پایان برساند و از بایت پرداخت دیه  تعیین تکلیف شد باشد،آنگاه می تواند از زندان آزاد شود.

 

مهلت پرداخت ديه

ماده 302 – مهلت پرداخت ديه در مواردمختلف از زمان وقوع قتل به ترتيب زير است –

الف – ديه قتل عمد بايد در ظرف يكسال پرداخت شود .

ب – ديه قتل شبيه عمد در ظرف دو سال پرداخت مي شود .

ج – ديه قتل خطاء محض در ظرف سه سال پرداخت مي شود .

تبصره 1 – تاخير از اين مهلت ها بدون تراضي طرفين جايزنيست .

تبصره 2 – ديه قتل جنين و نيز ديه نقص عضو يا جرح به ترتيب فوق پرداخت ميشود .

ماده 303 – اگر قاتل در شبيه عمد در مدت معين قادر به پرداخت نباشد به او مهلت مناسب داده مي شود .

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل خوب با شماره های دادپلاس در تماس باشید

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا