اخباراخبار و مقالات وکیل دادگستری در مشهدقراردادهامطالب حقوقیمقالات وکیل خوب

بطلان معامله – تهدید هایی که موجب بی اعتباری معامله می شود

چه فرقی بین عدم اعتبار (عدم نفوذ) و بطلان یک معامله وجود دارد؟

هنگامیکه از بطلان یک معامله صحبت می کنیم اصولا آن معامله از ابتداء به وجود نمی آید و درست مانند حالتی است که خریدار و فروشنده قبل از انجام معامله داشتند ولی هنگامی که معامله ای غیر نافذ یا بی اعتبار اعلام می شود در این حالت با از بین رفتن مانع و تحقق رضایت،معامله شکل میگیرد.

لذا اگر در معامله فروشنده با تهدید آن را انجام داده باشد این معامله اعتبار است،ولی اگر بعدا رضایت خود را اعلام کند،آن معامله از زمان انعقاد اولیه شکل گرفته و دارای اعتبار می شود.

فرض کنیم که آقای الف آپارتمان آقای ج را به آقای س در تاریخ … می فروشد و آقای ج یک سال بعد به انجام این معامله راضی میشود در این حالت آقای س از همان تاریخ مالک آپارتمان می شود.

بنابراین چنانچه آن را به اجاره داده باشد منافع این مدت نیز به او تعلق میگیرد و یا اگر به قیمت خانه افزدوه شود این افزایش به او تعلق دارد ولی هنگامی که معامله باطل باشد آن معامله از روز انعقاد فاقد اثر است.


چه تهدید هایی موجب بی اعتباری معامله می شود؟

تهدید هنگامی موجب بی اعتباری معامله می شود که در شخص با شعور موثر بوده و او را نسبت به جان یا مال یا آبروی خود یا خانواده اش تهدید کند به نحوی که این تهدید عادتا قابل تحمل نباشد.

در مورد تهدید باید دانست که دادگاه سن،شخصیت،اخلاق،مرد یا زن بودن شخص تهدید شونده و تهدید کننده را در نظر می گیرد.چه بسا تهدیدی نسبت به یک فرد جوان موثر نباشد ولی نسبت به یک پیرزن موثر باشد.

همچنین برای این که اکراه و تهدید محقق شود لازم است که تهدید در شخص تهدید شونده نیز موثر باشد.

و اگر تهدید شونده بداند که تهدید کننده نمیتواند تهدیدیش را اجرا کند یا خودش قادر به دفع آن است،آن شخص مکره محسوب نخواهد شد.

 

ارتباط با وکیل خوب در مشهد ===> dad-plus.com

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا