اخباراخبار و مقالات وکیل خانوادهخانوادهمطالب حقوقیوکیل طلاق

طلاق

 

موارد عدم موافقت با حق ملاقات فرزند

عدم مواظبت،اعتیاد زیان اور به الکل،مواد مخدر و قمار،اشتهار به فساد اخلاق و فحشا،ابتلا به بیماری های روانی با تشخیص پزشکی قانونی،سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی(مانن فساد و فحشا،نکدی گری و قاچاق)و تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف و به طور کلی انحطاط اخلاقی پدر و مادر،از دلایل سقوط حق ملاقات فرزند است.

در این صورت،برای نگهداری فرزند قیم تعیین میشود.

تکلیف حضانت فرزندان در صورت فوق والدین چیست؟

پس از انحلال نکاح و جدایی والدین،حضانت کودک تا 7 سالگی با مادر و پس از آن با پدر خواهد بود. مگر ان که مصلحت طفل به گونه ای دیگر اقتضا کند.بر طبق قانون حمایت خانواده حضانت فرزندانی که پدرشان فوت کرده نیز با مادر آنهاست،جز این که دادگاه به تقاضایولی قهری یا دادستان،اعطای خضانت به مادر را خلاف مصلحت فرزند تشخیص دهد.اگرجه ازدواج مجدد مادر حق حضانت وی را به نفع پدر ساقط میکند،اما در مواردی که پدرفوت کرده باشد،ازدواج مجدد مادر موجب سقوط حق حضانت وی نخواهد شد . در صورتی که پدر و مادر هر دو فوت کرده باشند حضانت با جد پدریو پس از آن با سیر خویشاوندان طفل است.

آیا میتوان طفل صغیر را به مسافرت خارج از کشور برد؟

قانون حمایت خانواده در این مورد مقرر داشته:”فرزند صغیر را نمیتوان بدون رضایت ولی،قیم،مادر یا شخصی که حضانت و نگهداری آنها به او واگذار شده است . از محل اقامت مقرر بین طرفین یا محل اقامت قبل از وقوع طلاق به محل دیگر یا خارج از کشور فرستاد،مگر این که دادگاه آن را به مصلحت صغیر بداند و با در نظر گرفتن حق ملاقات به اشخاص ذی حق این امر را اجازه دهد.دادگاه در صورت موافقت با خارج کردن صغیر از کشور بنا به درخواست ذی نفع،برای تضمین بازگرداندن صغیر تامین مناسبی اخذ می کند.”

مصادیق عسر و حرج در قانون کدامند؟

1-ترک زندگی توسط شوهر حداقل به مدت ش ماه متوالی یا 9 ماه متناوب بدون عذر موجه

2- اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا ابتلای او به مشروبات الکلی و امتناع زوج از ترک آنها یا عدم امکان الزام شوهر به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.

در صورتی که زوج به تعهداتش عمل نکند یا پس از ترک دوباره به مصرف مشروبات الاکی یا مواد مخدر روی آورد،با درخواست زوجه طلاق انجام خواهد شد.

3-محکومیت قطعی شوهر به حبس پنج سال یا بیشتر

4-ضرب و جرح و فحاشی یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زن قابل تحمل نباشد.

5-ابتلاء به شوهر به بیماری های صعب العلاج روانی یا مسری یا هر عارضه سعب العلاج دیگر که زندگی مشترک را مختل کند مثل ایدز

علاوه بر این موارد،در هر موردی که دادگاه تشخیص دهد زن در عسر و حرج قرارگرفته،با درخواست زوجه حکم طلاق صادر میکند.

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا