مقالات حقوقی Law

نحوه دریافت گواهی تجرد

ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهمترین و سرنوشت سازترین پدیده در زندگی انسان است به همین دلیل اشخاص سعی میکنند انتخابی مناسب داشته باشند تا در آینده با بروز مشکلات متعددی روبرو نشوند . یکی از دغدغه هایی که ممکن است قبل از ازدواج برای افراد بوجود آید این است که آیا طرف مقابلشان قبلا ازدواج کرده است یا خیر ؟؟ زیرا یکی از  مبانی که ازدواج بر اساس ان انجام میشود عدم سابقه تاهل است.

یکی از راههایی که میتوان به این امر پی برد که آیا طرف مقابل سابقه تاهل داشته است یا خیر این است که از وی تقاضای گواهی تجرد کرد.

اطلاعاتی که از طریق گواهی تجرد از آن مطلع میشوید عبارت است از :

 

_ فرد قبلا ازدواج کرده است یا خیر

_ اگر ازدواج کرده است ازدواج اش دائم بوده یا موقت

_ فرداز همسرش طلاق گرفته است یا همچنان متاهل است

_ اگر قبلا ازدواج کرده همسرش فوت کرده است یا در قید حیات است.

البته نکته بسیار مهمی که باید بدان توجه کرد این است که گواهی تجرد را فقط به خود شخصی که اطلاعات مربوط به اوست، داده می‌شود .

نحوه دریافت گواهی تجرد

برای دریافت گواهی تجرد ابتدا باید درخواست گواهی تجرد را در سامانه ثبت احوال ثبت نمایید و پس از اینکه مراحل ثبت انجام شود زمان ابلاغ گواهی اعلام میشود و شخص در موعد مقرر با بهمراه داشتن اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و اصل و کپی کارت ملی و پرداخت هزینه مربوطه میتواند گواهی تجرد خود را دریافت نماید.

همانطور که قبلا گفتیم ازدواج در زندگی انسان امر بسیار مهمی است و هر فردی درصدد ان است که با انتخابی درست ازدواجی موفق داشته باشد. حال آنکه اگر فردی که قصد ازدواج با فرد دیگری را دارد به احتمال اینکه طرف مقابلش مجرد بوده و سابقه تاهل نداشته است اما پس از منعقد شدن عقد نکاح متوجه شود که فرد قبلا متاهل بوده است. طبق مقررات و قوانین به این امرو تدلیس یا فریب در ازدواج گفته میشود و این فرد که اقدام به فریب دادن دیگری کرده است مجرم شناخته میشود و طبق ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی:  « چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم می‌گردد.

البته اگر دختر در دوران عقد طلاق بگیرد و باکره باشد و با حکم دادگاه شناسنامه را تعویض کند و نام همسر را از آن حذف کند از آنجایی که وی باکره است عنوان فریب در ازدواج محسوب نمی‌شود».

 

و همچنین برای کسی که فریب خورده است طبق ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی حق فسخ وجود دارد.

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا