اخبار و مقالات وکیل خانوادهمقاله

اعسار پرداخت مهریه

اعسار پرداخت مهریه

زمانیکه مرد قصد طلاق زن را دارد باید مهریه ایشان را به طور کامل پرداخت کند و تکلیف حقوق مالی زن را مشخص کند. در بعضی از موارد مردان مهریه را به صورت نقدی پرداخت میکنند که مشکلی در این صورت نخواهد بود.

اما مواردی پیش میاید که مردان قصد طلاق همسر خود را دارند ولی توانایی پرداخت مهریه به صورت یکجا و نقدی را ندارند.

در این صورت مرد میتواند دادخواست اعسار بدهد و اگر اعسار ایشان پذیرفته شد دادگاه میتواند مهریه را قسطی کند تا مرد ضمن اینکه زن خود را طلاق میدهد مهریه را به صورت ماهیانه پرداخت کند.

در این میان اگر مرد اموالی داشته باشد و زن بتواند آن اموال را شناسایی و معرفی کند میتواند سریعا این اموال را به کمک وکیل توقیف کند که در این صورت دیگر دادخواست اعسار مرد پذیرفته نخواهد شد و مجبور است که مهریه را به صورت نقدی پرداخت کند و یا مال توقیف شده به نفع زن توقیف  میشود.

مهریه چیزی به عنوان جبران خسارت برای زن و وسیله‏ای برای تأمین زندگی آینده اوست.

اعسار از پرداخت مهریه اگر توسط وکیل انجام شود چه مزایایی دارد؟

  1. وکیل شما را راهنمایی خواهد کرد که برای اثبات اعسار چه اقدامی کنید.
  2. موجب خواهد شد تا بعضی از اموال شما غیر قابل توقیف باشد.
  3. مستثنیات دین به طور کامل برای شما معرفی خواهد شد.( با توجه به دارایی شما)
  4. اگر اموالی از مستثنیات دین توقیف شد میتواند آنها را از توقیف خارج کند.
  5. اگر زن وکیل بگیرد مرد میتواند تمامی موارد بالا را به نفع زن استفاده کند.

مراحل درخواست اعسار از پرداخت مهریه به چه صورت است ؟

کسی که مدعی اعسار از پرداخت مهریه می باشد ( مرد ) پس از صدور و محکومیت به پرداخت مهریه برای دادن دادخواست ابتدا به یکی از دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه و مدارک لازم را ضمیمه دادخواست نماید .

مدارک لازم جهت تقاضای اعسار از پرداخت مهریه عبارتند از :

۱ – دادخواست اعسار

۲- حکم محکومیت پرداخت مهریه که توسط دادگاه صادر شده است .

۳- استشهادیه که در آن حداقل ۲ نفر گواهی کرده باشند که نسبت به توانایی مالی زوج و عدم توانایی وی در پرداخت مهریه به صورت یکجا اگاهی کامل دارند البته در ماده ۹ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی امده است که :

« شاهد باید علاوه بر هویت ، شغل و میزان درآمد و نحوه قانونی امرار معاش مدعی اعسار ، به این امر تصریح نماید که باید در مدتی که بتواند نسبت به وضعیت معیشت وی اطلاع کافی داشته باشد ، معاشرت داشته و افزون بر مستثنیات دِین هیچ مالی قابل دسترسی ندارد که بتواند به وسیله آن دِین و بدهی خود را بپردازد »

۴- تنظیم فرم مخصوص صورت اموال منقول و غیر منقول و حساب های بانکی و میزان وجوه نقد در کلیه حساب های فوق و فهرست کلیه نقل و انتقالات اموال در یکسال گذشته ( این فرم در دفاتر الکترونیک قضایی موجود می باشد ) با توجه به ماده ۸ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی نکته مهم اینکه مرد پس از صدور اجراییه یک ماه فرصت دارد تقاضای اعسار کند که این امر مانع جلب مرد خواهد شد .

در غیر این صورت زن می تواند تقاضای جلب مرد را نماید و پس از معرفی مرد به زندان زوج می بایستی برای رهایی از حبس ، یا رضایت زن را جلب کند. یا اینکه به تشخیص دادگاه وثیقه گذاشته و یا کفیل معرفی کند تا با پذیرش آن از طرف دادگاه آزاد شود. در صورت عدم پذیرش اعسار مرد ، دادگاه به وثیقه گذار یا کفیل وی اخطار می کند که ظرف مدت ۲۰ روز پس از ابلاغ واقعی ، محکوم علیه را به دادگاه معرفی و تحویل دهد.

 

برای دریافت مشاوره از وکیل خانواده با شماره های کارشناسان دادپلاس مراجعه نمایید.

 

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا