مقالات حقوقی Law

مطالب حقوقی کوتاه و مفید که حتما باید از آنها اطلاع داشته باشید

یکی از علل مراجعه قضایی مردم و ایجاد بسیاری از مشکلات قضایی، اطلاع نداشتن از مطالب حقوقی و قضایی می باشد. با دانستن برخی از نکات حقوقی مفید و کارآمد می توان از بسیاری از مشکلات قضایی و حقوقی خودداری شود و این امر به کاهش پرونده های قضایی کمک بسیاری خواهد کرد.

نکات حقوقی بسیار مهم که باید بدانید

ندانستن مسائل ساده حقوقی می تواند باعث مشکلات زیادی برای افراد شود. این مسائل پیش پا افتاده و ساده از بسیاری از مشکلات عظیم می توانند جلوگیری نمایند. دانستن نکات کوتاه اما کاربردی در این باره وقت چندانی را از خوانندگان نخواهد گرفت اما ممکن است زندگی افراد زیادی را تغییر کند. در ادامه به برخی از این نکات کوتاه و درعین حال مفید می پردازیم.

پرهیز از انجام معاملات با دست نوشته یا قولنامه عادی

یکی از مهم ترین نکات حقوقی که هر فردی باید بداند، پرهیز از انجام معامله با دست نوشته و یا قولنامه عادی است. اثبات اصالت این اسناد دست نوشته و عادی بسیار دشوار بوده و اغلب اینگونه دست نوشته ها قابل انکار و تردید هستند. این اسناد می توانند جعل شوند و به همین دلیل اسناد محکم و قابل استنادی در انجام معاملات نخواهند بود و افراد باید دقت داشته باشند که از تنظیم اینگونه سندها حتی الامکان خودداری نمایند. در صورت دسترسی نداشتن به دفتر اسناد رسمی حتما از دو نفر شاهد در تنظیم سند استفاده نمایند.

ضرورت استعلام وضعیت ثبتی ملک قبل از انجام معامله

در معامله ملک و یا زمین باید این امر در نظر گرفته شود که قبل از معامله حتما از اداره ثبت اسناد در مورد ملک ومستغلات استعلام شود. در برخی موارد ممکن است ملک در توقیف و یا رهن باشد و یا فرد فروشنده اجازه فروش نداشته باشد، بنابراین با استعلام گرفتن و تخصیص کد رهگیری از این مشکلات جلوگیری می شود.
به عنوان مثال بعد از دانستن قیمت تور گرجستان اقدام به عقد قرار داد با صاحب تور می کنید ولی آن را به صورت رسمی ثبت نمی کنید. این معامله نمی تواند مورد استناد قرار گیرد.

معامله صوری به قصد فرار از دین، جرم و قابل پیگیری است

معامله صوری به هر طریقی جرم محسوب می شود. معامله صوری ممکن است به صورت انتقال اموال به نام فرد دیگری صورت بگیرد. این معاملات معمولا به دلیل نپرداختن بدهی مالی اتفاق می افتد و اگر ذینفع شکایت کند دادگاه می تواند آن معامله را باطل نماید و فرد را به دلیل فرار از دین به 4 ماه تا 2 سال حبس محکوم نماید. اموال معمولا به نام یکی از افراد درجه یک ثبت می شود و یا در زمان نزدیک به زمان وقوع دعوا در دادگاه این معامله اتفاق می افتد، بنابراین دادگاه می تواند اینگونه معاملات را تشخیص دهد.

وعده قبل از عقد نکاح، تعهد ایجاد نمی‌کند

طبق قانون وعده ازدواج علقه روجیت ایجاد نمی کند. اگر در زمان خواستگاری و یا هر زمان قبل از جاری شدن عقد نکاح، یکی از طرفین از وصلت امتناع کند دیگری نمی تواند او را مجبور به ازدواج کند و یا از او به دلیل امتناع از وصلت خسارت دریافت نماید، حتی اگر یکی تمام و یا قسمتی از مهریه پرداخت شده باشد. در واقع وعده هایی که در بین خانواده ها تبادل می شوند هیچ کدام ارزش حقوقی یا سند رسمی ندارند و نمی شود به آن ها استناد نمود.

معامله صوری انجام ندهید!

معامله صوری با معامله صوری به قصد فرار از دین تفاوت اندکی دارد. در معامله به قصد فرار از دین طرف دیگر معامله از قصد فرد معامله کننده می تواند آگاه باشد یا نباشد. اگر طرف دیگر معامله از قصد طرف معامله کننده آگاه باشد معامله صوری می باشد. در معامله صوری یکی از شرایط اساسی معامله رعایت نمی شود. این شرایط شامل 4 شرط هستند: 1) قصد طرفین و رضای آن ها 2) اهلیت طرفین 3) موضوع معین که مورد معامله باشد 4) مشروعیت جهت معامله.
هر گاه طلبکار به داده شکایت برد و دادخواست نماید و با ارائه دلیل اثبات کند که فرد قصد فروش اموالش را داشته است، داده می تواند به میزان بدهی فرد اموالش را توقیف نماید تا بدون اجازه دادگاه حق فروش آن ها را نداشته باشد.
افزایش مهریه بعد از عقد
افزایش مهریه بعد از عقد حتی با ارائه اقرار نامه و توضیحات جزء مهریه اصلی تلقی نمی گردد و عنوان و امتیازات مهریه را دارا نمی باشد. در واقع افزایش ثانوی مهریه مورد استناد نمی باشد و فقط یک تعهد است.

 

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا