خانوادهمطالب حقوقیمقالات بهترین وکیلوکیلوکیل طلاق در مشهد

اگر شوهر فوت کند مهریه زن دوم چه می شود؟

اگر شوهر فوت کند مهریه زن دوم چه می شود؟ – بهترین وکیل در مشهد ارتباط ، با شماره گیری شماره های دادپلاس

 

مهریه زن بعد از فوت شوهر خود به چه صورت است؟

مهریه زن دوم بعد از فوت شوهرش به چه صورت است؟

ایا مهریه زن اول بر مهریه زن دوم برتری دارد؟

در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

 

 

 

مهریه زن:

یکی از مهم ترین حقوقی که به موجب شرع و قانون به زن تعلق می گیرد، مهریه ای است که به موجب عقد نکاح میان زن و مرد تعیین می شود. بر اساس قانون مدنی زن به محض عقد ازدواج مالک مهریه می شود و مرد از همان لحظه متعهد می شود که مهریه همسر خود را بپردازد.

به لحاظ عرفی مطالبه مهریه معمولا حین دعوای طلاق در دادگاه مطرح می شود.

اما در هر شرایطی زن امکان دریافت مهریه را خواهد داشت. حتی در صورتی که شوهر فوت کرده باشد نیز زن می تواند با ارئه دادخواستی مهریه اش را مطالبه کند که از اموال متوفی باید پرداخت شود.

 

ممکن است برخی تصور کنند در صورتی که مرد فوت کند، دیگر زن نمی تواند مهریه اش را دریافت کند.

اما این مطلب درست نیست.

به دلیل آنکه مهریه زن بعد از فوت شوهر، جزء بدهی های مرد است که در طول مدت حیات وی، پرداخت نشده است و

بر اساس قانون مدنی، پس از فوت وی در صورتی که اموالی از وی به جای مانده باشد، باید مهریه زن از اموال او پرداخته شود.

 

اگر شوهر فوت کند مهریه زن دوم چه می شود؟

اگر مردی بیش از یک زن داشته باشد خواه به عقد دائم یا عقد موقت، همسران او می توانند از محل ماترک (آنچه به ارث رسیده) مطالبه مهریه کنند.

هیچ کدام از زنان متوفی در گرفتن مهریه بر دیگری رجحان و برتری ندارد.

بعضی به اشتباه فکر تصور می کنند، مهریه زن اول بر دیگران ارجحیت دارد که چنین نیست  حتی مهریه زنی که به عقد موقت در نکاح مرد بوده است با مهریه زنی که در عقد دائم بوده است تفاوتی نمی کند.

پس از فوت شوهر دیگر بحث مستثنیات دین که در زمان حیات او قابل استناد بود، مطرح نمی باشد و از کل ما ترک از جمله منزل مسکونی او می توان مهریه را وصول کرد.

مهریه را هم از طریق دادگاه و هم از طریق اجرای ثبت می توان مطالبه کرد.

 

آنچه اینجا اهمیت دارد این است که اگر اموال متوفی برای پرداخت همه مهریه ها کفایت نکند، زنی که زودتر ملک یا مال دیگری از ما ترک را توقیف کرده باشد، در گرفتن مهریه از محل مال توقیف شده اولویت دارد، حتی اگر مالی جهت وصول مهریه برای زن دیگر نمانده باشد.

 

طور کلی باید گفت که اگر شوهر ارثی از خود به جای گذاشته باشد بدهی های متوفی از محل ماترک، پرداخت خواهد شد

چند نکته مهم:

 

۱ – وراث بیش از کل ماترک متوفی مسئولیتی ندارند  به عبارت دیگر و به عنوان مثال اگر مردی فوت کند و ارثی بر جای نگذاشته باشد و یا اندک باشد و همسر او مطالبه مهریه کند و ارث جوابگوی مهریه زوجه نباشد، وراث شوهر مسئولیتی برای پرداخت مابقی مهریه زن بعد از فوت شوهر ندارند.

 

 

۲ – اگر اموال به جای مانده از شوهر کم باشد و چند نفر طلبکار باشد، هر کدام که زودتر مالی از متوفی را توقیف کند، در گرفتن طلب خود در آن مال توقیف شده اولویت دارد.

مثال: شخصی فوت کرده و یک باب آپارتمان به مبلغ ششصد میلیون تومان ارث از او باقی مانده است، مهریه همسر او ۵۰۰ سکه است و چکی هم نزد طلبکار به مبلغ چهارصد میلیون تومان وجود دارد. در اینجا اگر طلبکار چک زودتر از همسر متوفی موفق به توقیف ملک موروثی (آپارتمان) شود، در وصول تمام طلب خود اولویت خواهد داشت.

۳ – در شرایط مساوی، مهریه زوجه متوفی دین ممتاز محسوب می شود و نسبت به سایر طلبکاران زوجه دارای اولویت است. بنابراین زوجه با به اجرا گذاشتن مهریه نسبت به سایر طلبکاران شوهر اولویت دارد.

 

۴ – همانطور که گفته شد حتی اگر بین زوجین نزدیکی واقع نشده باشد و زوج فوت کند، زن دوشیزه متوفی می تواند کل مهریه را از محل ماترک وصول نماید.

اگر مهریه زوجه وجه نقد باشد تا زمان فوت شوهر به نرخ روز محاسبه می شود و

اگر مهریه زن بعد از فوت شوهر سکه باشد که بدیهی است ملاک عین سکه است فارغ قیمت آن. بنابراین مهریه زن در صورت باکره بودن و فوت شوهر تمام است.

 

ارتباط با وکیل طلاق در مشهد وکیل در مشهد با شماره گیری 09152491040 

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا