خانوادهمطالب حقوقیوکیلوکیل طلاق

طلاق از طرف زوج و تقسیط مهریه

طلاق از طرف زوج و تقسیط مهریه  ( توضیح وکیل طلاق در مشهد – شماره وکیل طلاق در مشهد = 09152491040 )

 

اگر مردی دادخواست طلاق به طرفیت همسر تقدیم دادگاه کند دادگاه رسیدگی کننده بر طبق ماده 29 قانون حمایت خانواده مکلف است در ضمن حکم طلاق نسبت به حقوق مالی زوجه از جمله مهریه نیز تعیین تکلیف کند.

در اینجا دو فرض متصور است

اگر قبل از دادخواست طلاق از جانب زوج و یا در اثنای رسیدگی دادگاه ، زوجه دادخواست مهریه داده باشد دادگاه رسیدگی کننده به طلاق به آن پرونده مهریه که ممکن است

در همان شعبه باشد و یا شعبه دیگر اشتناد میکند بدیهی است اگر مرد بخواهد در این حات تقاضای تقسیط مهریه (اعسار از پرداخت دفعی مهریه ) کند می بایستی در شعبه ای که رای مهریه صادر شده است دادخواست اعسار از پرداخت تقدیم دادگاه کند .

اما فرض دوم

این است که زن دادخواست مهریه نداده است ولی مرد دادخواست طلاق داده است . در ایجا پس از صدور حکم طلاق ، زوج (مرد) میتواند در همان دادگاهی که به طلاق رسیدگی کرده است

دادخواست اعسار از پرداخت مهریه مندرج در عقدنامه و دادنامه طلاق را به طرفیت همسرو از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت کند . دادگاه پس از تعیین وقت و استماع شهادت شهود زوج و همچنین اطهارات زوجه در خصوص تقسیط مهریه تصمیم گیری میکند و رای صادر میکند .

نکته مهم این است که اجرای طلاق از طرف مرد و ثبت آن موکول می شود به تعیین تکلیف دادخواست اعسار مرد ، اگر دادگاه اعسار را نپذیرد

تا همه مهریه ای که استحقاق زن است پرداخت نشود امکان ثبت طلاق نیست و اگر دادگاه اعسار را بپذیرد با پرداخت پیش پرداخت تعیین شده توسط دادگاه و سایر حقوق مالی زوجه که در دادنامه آمده است دادنامه طلاق از جانب زوج ثبت میگردد.

ولی رویه دادگاه چنین است که بعضی از شعب به طور کلی اعسار مرد را در زمانی که درخواست طلاق داده است نمیپذیرند و طلاق را موکول به پرداخت کامل حقوق مالی زوجه میکنند و بعضی از شعبه دادگاه خانواده هم که میپذیرند ، به تعبیر عامیانه پیش پرداخت و مهریه را اصطلاحا دست بالا میگیرند تا حقوق زن ضایع نشود . خاصه این که مرد دلیل موجهی هم برای طلاق نداشته است .

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا