اخباراخبار و مقالات مشاوره حقوقی

مطالبه وجه چک از طریق طرح دعوی حقوقی – پرسش و پاسخ هایی در مورد آن

مطالبه وجه چک از طریق طرح دعوی حقوقی

برابر قانون تجارت باید به محض ارائه کارسازی شد و پرداخت وجه نباید وعده داشته باشد،
اما در عمل شاهد آن هستیم که مردمدر جامعه از چک به عنوان وسیله کسب اعتبار استفاده میکنند و معمولا چک ها وعده دار هستند.
پس از آن که دارنده چک به بانک مراجعه کرد و به علت کسر موجودی یا فقدان موجودی از بانک گواهی عدم پرداخت دریافت کرد میتواند با تقدیم دادخواست مطالبه،علیه صادر کننده چک و نیز کسانی که چک را پشت نویسی کردند،اقامه دعوی کنند.
در دعاوی حقوقی صادر کننده و ظهر نویس ها (کسانیکه چک را پشت نویسی کرده اند)دارای مسئولیت تضامنی اند یعنی هر یک از ان درقبال کل مبلغ چک مسئولیتدارند و دارنده چک مختار است به همه آنان یا یکی از آنان مراجعه کند.

لازم به ذکر است در صورتی که در ساب کسر موجودی باشد،دارنده چک با ارائه اصل ن به بانک وتصریح به این که چه میزان دریافت داشته است میتواند میزان موجودی را دریافت کند و نسبت به مازاد،از بانک گواهیبگیرد که همین گواهی جانشین چک خواهد شد.
از طرف دیگر،چک ممکن است در وجه حامل یا شخص معین یا به حواله کرد باشد و ممکن است به صرف امضای پشت آن به دیگری منتقل شود.

بنابراین هنگامی که صادر کننده چم با خط کشیدن روی کلمه حواله کرد قلم میزند،حق پشت نویسی را از کسی که چک در وجه او صادر شده سلب می نماید،دریافت کننده چک هم با قبول چک با این وضعیت حق انتقال چک را به دیگری از خدش سلب کرده،لذادر صورت انتقال به دیگری بانک میتواند از پرداختوجه ان به شخص ثالث خود داری کند.

پس از اخذ گواهی عدم پرداخت بانک،دارنده چک با تنظیم دادخواست به دادگاه حقوقی مراجعه میکند و پس از ثبت دادخواست زمان تشکیل جلسه دادرسی به وی ابلاغ می شود.
برای رسیدگی به این دعوی،اصولا دادگاه محل اقامت خوانده دعوی صلاحیت دارد.

اگر چک در همان مکانی که صادر شده است باید پرداخت شود دارنده چک باید ظرف 15 روز از تاریخ صدور،وجه آن را مطالبه کند و اگر از یک نقطه به نقطه دیگر ایران صادر شده باشد،
باید ظرف 45 روز از تاریخ صدور چک مطالبه شود و الا دارنده چک نمیتواند دیگر وجه آن را از ظهر نویس مطالبه نماید.
بلکه فقط صادر کننده چک مسئولیت پرداخت وجه چک را خواهد داشت و دارنده چک نمیتواند از مزایای مسئولیت تضامنی ادر کننده و ظهر نویس استفاده کند.

 

پرسش:

اگر چک با ظهر نویسی به دارنده منتقل شود و ما بین ظهر نویس و صادر کننده اختلاف حساب پیش آید،آیا این امر مانعاز پرداخت وجه چک به دارنده آن می شود؟

پاسخ:

فرض کنیم آقای (م) برای خرید یک واحد آپارتمان چکی را به آقای (ک) که فروشنده است میدهد وآقای (ک) آن را با پشت نویسی به آقای (س) منتقل میکند ادعای صادر کننده چک یعنی آقای (م) مبنی بر اختلاف حساب با آقای (ک) تاثیری در حقوق خواهان آقای (س) که با پشت نویسی به او منتقل شده،ندارد.البته بدیهی است که صادر کننده چک میتواند با تقدیم دادخواست دیگر به طرفییت واگذار کننده چک یعنی اقای (ک)حقوق خود را مطالبه نماید.

پرسش:

چنانچه تاریخ چک یا مبلغ آنبا حروف و رقم نوشته شده باشد و بین آنها اختلاف باشد کدام یک معتبر است؟

پاسخ:

درصورت بروز اختلاف بین آنها مبلغی که با حروف نوشته شده یا تاریخی که با جروف نوشته شده دارای اعتبار خواهد بود.

پرسش:

آیا دارنده چک می تواند دیر کرد و خسارات وارده را هم از صادرکننده یا ظهر نویس و ضامن مطالبه کند؟

پاسخ:

بله . با درخواست خواهان دادگاه خسارت تاخیر تادیه را بر مبنای نرخ تورم از تاریخ چک تا زمان وصول آن که توسط بانک مرکزی اعلام می شود و نیز هزینه دادرسی و حق الوکاله را بر طبق تعرفه های قانونی محسابه و خوانده یا خواندگان را به پرداخت آنها محکوم میکند.

 

 

ارتباط با وکیل خوب در مشهد ===> کلیک کنید.

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا