مقالات بهترین وکیلمقاله

دعاوی حقوقی مدنی

دعاوی حقوقی مدنی

حقوق مدنی ایران شامل آن دسته از قوانین ومقررات است که با الهام از عادات و مذهب و اخلاق برای برقراری روابط اجتماعی فیمابین افراد اجتماع وضع شده است و چگونگی این روابط را تبیین میکند این امور شامل احوال شخصیه واهلیت و حقوق ارثیه ازدواج و طلاق و اموال و سایر روابط اجتماعی می شود .

هنگامی که در بین اشخاص اجتماع تزاحم منافع پیش می آید و یا ادعا علیه هم دارند موضوع دعاوی حقوقی مطرح می شود و مسئولیت مدنی مردم جلوه گر میگردد. بی تردید مسئولیت مدنی یکی از مهمترین قسمتهای حقوق مدنی و دعاوی حقوقی است و مفهوم آن این است که خسارات وارده به هر شخصی توسط ضرر رسان جبران شود.

دعاوی حقوقی دردادگاه ها بر اساس اصول و روشی رسیدگی می گردد که به آنها آیین دادرسی مدنی گفته می شود و عبارتند از مجموع قواعدی که چگونگی اقامه دعوی و ارائه دلایل به دادگاه و همچنین دفاع از حقوق مکتسبه و طرح دعوی و ابلاغ به طرفین دعوی وتشریفات رسیدگی در دادگاه و صلاحیت دادگاه ها و نحوه صدور احکام و شرایط تجدید نظر خواهی و اعتراض به احکام صادره و اجرای احکام را بیان می نماید.

تعریف و مفهوم دعوی

دعوی یعنی ادعا نمودن دادخواهی کردن مدعی حقی شدن و به عبارتی اقدام به عملی است که در جهت تثبیت حق به عمل آید و بنابراین هرگونه ادعای مدعی و دفاع مدعی علیه که در دادگاه طرح شود دعوی حقوقی است.
دعوی حقوقی : مترادف دعوی مدنی است که شامل دعاوی تجاری نیز میشود برای تحقق دعوی حقوقی دو شرط اساسی لازم است:
1-وجود حق
2-تجاوز و تعدی نسبت به حق یا انکار آن
شرایط اقامه دعوی :
– ذینفع بودن خواهان
– توجه دعوی به خوانده یا خواندگان
– معین بودن مورد دعوی
– وجود اهلیت استیفا
– تقدیم دادخواست
– بودن امر مختوم بها درمورد دعوی

حقوق مدنی شامل چه مباحثی میشود ؟

به مجموعه قوانینی که حاکم بر اشخاص یک جامعه است حقوق مدنی یا حقوق شهری نیز گفته می شود .

هر فردی که در جامعه زندگی میکند مکلف است از قوانین و مقرراتی اطاعت و پیروی کند تا در ادامه زندگی به اختلافات و مشکلات حقوقی بر نخورد .

حقوق مدنی شامل مباحث مختلفی اعم از (حقوق اشخاص، حقوق اموال، حقوق قرارداد و تعهدات ، حقوق مسئولیت مدنی ، حقوق خانواده، ارث و وصیت) نیز می باشد که مختصرا درباره آنها توضیح داده خواهد شد .

الف)حقوق اشخاص

عمدتا اشخاص به دو مورد تقسیم بندی می شوند ، اشخاص حقیقی که شامل همه انسانها میباشد و اشخاص حقوقی که معمولا به شرکتها موسسات و انجمن ها اطلاق می شود. به هرحال چه اشخاص حقیقی و چه اشخاص حقوقی از لحاظ دارا بودن مجموعه حقوق و تکالیف با هم برابر هستند که قانون مدنی این حقوق و تکالیف را بیان نموده است  .

ب)حقوق اموال 

هر چیزی که به اموال مرتبط باشد شامل این مبحث از حقوق است. به عنوان مثال اموال به دو دسته منقول( قابل نقل و انتقال هستند ) و غیر منقول( قابل نقل و انتقال نیستند ) تقسیم شده اند هر کدام از اینها بر اساس مواد قانون مدنی دارای احکام و قواعد خاص خود از حیث مسائل حقوقی (چه در زمینه توقیف چه در زمینه اقامه دعوا و صلاحیت دادگاه) هستند.

ج)حق قرارداد ها و تعهدات

از مهم ترین مباحث حقوق مدنی و مجموعه قوانینی  که در یک جامعه اشخاص بسیار به آن نیازمند هستند و هم برای خودشان و هم برای جامعه ضروری میباشد حقوق مرتبط به قرارداد ها و اشخاص ثالث نیز خواهد بود. از جمله مواردی که به این مبحث اختصاص یافته عبارت اند از تعریف عقود،  شرایط و احکام انعقاد معاملات،  انواع معاملات ،  مسئولیت و تعهدات طرفین معاملات ،شروط ضمن عقد معاملات و در آخر طرق انحلال معاملات .

د)حقوق مسئولیت مدنی

در بسیاری از موارد برای اشخاص ممکن است مسئولیت هایی ایجاد شود که ناشی از عقود و معاملات و یا اعمال ارتکابی خارج از مباحث معاملات باشد در جایی که هیچ قراردادی میان دو طرف وجود ندارد و خسارتی وارد شود  به آن نوعی الزام و تعهد خارج از قرارداد گفته می شود که گاهی اوقات تحت عنوان مسئولیت مدنی از آن یاد خواهد شد .

ه)حقوق خانواده

حقوق خانواده مجموعه قوانینی است که به اصل خانواده برمیگردد مباحثی از قبیل نکاح،  طلاق ، پرداخت نفقه و مهریه ، تمکین زوجه،  انواع مهریه ، طرق انحلال زوجیت،  نگاه داشتن عده و  انواع آن میباشد که در زمره حقوق خانواده رسیدگی میشود .

و) ارث و وصیت

از آخرین مطالب ذکر شده در قانون مدنی که جای بحث و بررسی دارد و تمام قوانین آمرانه است بحث ارث و وصیت میباشد که نحوه ی تعیین ارث،  انواع وصیت و در مجموع احکام مرتبط به موضوع ارث و وصیت را شامل میشود.

 

برای دریافت مشاوره از وکیل خوب در مشهد میتوانید با شماره های کارشناسان دادپلاس در تماس باشید.

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا