مقالات حقوقی Law

ارش البکاره چیست؟ + ازاله بکارت دختر باکره

در جامعه ما با توجه به ارزش ها و اعتقادات و فرهنگی که وجود دارد مسئله باکره بودن دختر بسیار مورد توجه واقع شده است و بیشتر از اینکه ارزش جسمی داشته باشد از نظر حیثیت و آبرو دارای ارزش است به همین دلیل قانونگذار قوانینی را در این باره در نظر گرفته است.

بر اساس قانون اگر مردی بدون عقد شرعی و با زور و اکراه با زنی رابطه جنسی برقرار کند چند فرض قابل تصور است:

فرض اول : اگر دختر باکره باشد

فرض دوم : دختر باکره نباشد

فرض سوم : رابطه جنسی باعث ازاله بکارت نشود

در فرض اول دختر مستحق دریافت ارش  البکاره و مهرالمثل است اما در فرض دوم و سوم زن فقط مستحق دریافت مهرالمثل است.

نکته‌ای که باید اینجا مورد توجه واقع شود این است که اگر دختر پرده بکارت خود را ترمیم کرده باشد و ازاله بکارت با اکراه و در رابطه جنسی غیر شرعی انجام شود هم مستحق دریافت ارش البکاره و مهرالمثل است چون در این صورت طبق ماده ۵۶۶ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ پرده‌بکارت همچون عضو اصلی محسوب می شود.

رضایت در ازاله بکارت

اگر زن رضایت داشته باشد چون جرمی رخ نداده مرد نیز محکوم نخواهد بود حتی اگر دختر باکره باشد و ازاله بکارت رخ دهد و اگر رابطه نامشروع ثابت گردد زنا رخ داده و هم مرد و هم زن محکوم به مجازات مربوط به زنا خواهند شد. اگر دختر فقط به هم آغوشی رضایت داده باشد و به ازاله بکارت رضایت نداده باشد در این صورت اگر ازاله بکارت با وطی( یعنی نزدیکی کردن) انجام شود مستحق دریافت  ارش  البکاره و مهرالمثل است و در صورت غیر وطی فقط مهرالمثل را باید دریافت کند.

ارش بکاره

ارش مقدار مالی است که به عنوان جبران خسارت مالی یا بدنی که در شریعت برای آن اندازه ای مشخص نشده به خسارت دیده پرداخت می گردد بر اساس ماده ۴۴۹ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ ارش دیه غیر مقدر است که میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه بادرنظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناسی میزان آن را تعیین می کند که آسیب به بکارت نیز از جمله جراحاتی است که دیه ان در قانون مشخص نشده بنابراین در صورت آسیب به بکارت ارش پرداخت می‌شود که به آن ارش البکاره گفته می‌شود.

دادپلاس - وکیل پایه یک دادگستری

مهرالمثل

منظور از مهرالمثل مهریه است که دادگاه بر اساس عرف جامعه برای زنان هم شان او تعیین می کند یعنی قاضی دختر را از لحاظ خانوادگی ویژگی‌های ظاهری و شأن اجتماعی و شغل و تحصیلات و … با همنوعان خودش مقایسه کرده و میزان مهرالمثل را تعیین می کند. اگر مهرالمثل بیشتر از دیه کامل زن باشد فقط به مقدار دیه کامل زن پرداخت میشود.

ازاله بکارت با اکراه در موارد غیر مقاربت

مطابق ماده ۶۵۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ اگر ازاله بکارت بدون مقاربت و با اکراه انجام شود فقط موجب پرداخت مهرالمثل است.

ازاله بکارت  بصورت غیر عمدی

اگر ازاله بکارت به صورت غیر عمدی مثلاً تصادفات رانندگی اتفاق بیفتد فقط دختر مستحق دریافت ارش البکاره خواهد بود و در این صورت چون غیرعمدی بوده، آبرو و حیثیت دختر زیر سوال نرفته و در نتیجه دختر مستحق دریافت خسارت معنوی نخواهد بود

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا