قراردادهامطالب حقوقیمقالات بهترین وکیل

اسباب و موجبات الزامات خارج از قرارداد

اسباب و موجبات الزامات خارج از قرارداد

(اسباب و موجبات الزامات خارج از قرارداد – توضیح با بهترین وکیل در مشهد)

بر اساس قانون مدنی،عوامل ایجاد الزامات حارج از قرارداد پنج دسته هستند

دارا شدن غیر عادلانه

از نظر منطقی بدون تردید هر کس باید از حاصل دست رنج خود استفاده نماید و هیچ کس حق ندارد بدون سبب قانونی،از مال یا کار دیگری بهره ببرد.
از منظر حقوقی نیز قاعده ای به نام دارا شدن غیر عادلانه وجود دارد که بر اساس آن هیچ کس نمتیواند به زیان شخص دیگر و بدون اجازه قانون،چیز را دارا شود.برای این که عملی ، مشمول این قاعده قرار گیرد ، باید سه شرط وجود داشته باشد؛بر اثر کاری،دارایی شخص افزایش یابد ،زیاد شدن دارایی شخص به زیان شخص دیگری باشد یعنی باعث کاهش دارایی ان شخص شود و شرط سوم این که افزایش دارایی به صورت غیر قانونی باشد.

{مطالبی که شاید به دردتان بخورد:

رای وحدت رویه سال 1396-1397

طلاق زوج و زوجه}

به طور مثال اگر کسی تاکسی فردی را بربیاد و با آن کار کند ضمن این که مالک را از درآمد روزانه اش محروم کرده ، گرچه به زعم خود روزی کرده ، لیکن چون دارایی وی ازمحل مال دیگری بوده فاقد مشروعیت است.
بر اساس این قاعده د صورتی که شخصی چیزی را به صورت نا عادلانه به دست آورد،محبور است که آن را به شخصی که از این دارا شدن ضرر کرده است پس دهد.

البته قانون مدنی به ضراحت از این قاعده نام نبرده اما مصادیقی از ان را ذکر کرده است که میتوان آن ها را در دو مورد خلاصه کرد :

مطابق ماده 301 قانون مدنی،کسی که عمدا یا اشتباها چیزی را که استحقاق آن را نداشته است دریافت کند ، باید ان را به مالکش برگرداند ماده 302 قانون مدنی نیز با بیان دیگری این مطلب را تایید میکند.
بر طبق این ماده اگر پرداخت آن بدهی (دین) کند،حق دارد چیزی را که پرداخته است ، به جهت ایفاء ناروا پس بگیرد.

افزون بر ان این قاعده شامل اداره مال غیر نیز می شود.بدین توضیح که بر اساس ماده 306 قانون مدنی ، اداره مال غیر عبارت است از اعما که کسی مطابق با شرایط قانونی،برای اداره کردن اموال شخص دیگری انجام میدهد.در اصطلاح حقوقی به شخصی که به اداره مال غیر پرداخته است،مدیر میگویند.مدیر با وجود این که قراردادی با صاحب مال نبسته ، میتواند هزینه هایی را که برای اداره کردن مال پرداخت کرده، از مالک ان مال مطالبه کند .مشورط بر این که اولا مدیر بدون این که قراردادی با مالک مال بسته باشد،به اداره ان مال اقدام کند.
ثانیا مالک مال از اداره کردن آن مال باعث ضرر مالک مال شود

رابعا:مالک مال،مدیر را از اداره آن مال منع نکرده باشد.

از دیگر موارد اسباب موجبات الزامات خارج از قرارداد

-غصب و آنچه در حکم غصب است

-اتلاف

– تسبیب

– استیفا

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا