اخباراخبار و مقالات مشاوره حقوقیمشاوره با وکیل

آثار مالکیت بر بخش های مشترک و اختصاصی آپارتمان ها

آثار مالکیت بر بخش های مشترک و اختصاصی آپارتمان ها

همانطور که از واژه مشترک پیداست،قسمت هایی از ساختمان که به طور مشترک مورد استفاده عموم مالکان یا مستاجرین قرار میگیرند،قسمت های مشترک نامیده می شوند.قانون تملک آپارتمان ها نیز در ماده 2 قسمت های مشترک را این گونه تعریف میکند:قسمت های مشترک مذکور در این قانون عبارت از قسمت هایی از محل پیشه مخصوص نبوده و به کلیه مالکین به نسبت قسمت اختصاصی آن ها تعلق میگیرد.

به طور کلی قسمت هایی که برای استفاده اختصاصی تشخیص داده نشده است یا دراسناد مالکیت ملک اختصاصی یک یا چند نفر ازمالکین تلقی نشده از قسمت های مشترک محسوب می شود مگر آن که تعلق آن به قسمت معینی بر طبق عرف و عادت محل مورد تردید نباشد.
تعریف فوق به وسیه آیین نامه اجرایی ماده 3 به شرح زیر تکمیل شده است : قسمت هایی از ساختمان و اراضی و متعلقات آنها که به طور مستقیم یا غیر مستقیم مورد استفاده تمام شرکاء می باشد،قسمت مشترک محسوب می گردد و نمیتوان حق انحصاری برای آن ها قائل شد.

با این توصیفاز جمله ویژگی های قسمت ها مشترک عبارت اند از : عدم عدم استفاده انحصاری ، عدم تشخیص و تلقی به عنوان قسمت اختصاصی ، انتقال قهری ، تقسیم نا پذیری ، ممنوعیت گذاردن اشیاء ،ممنوعیت نگاهداری حیوانات و مانند اینهاست.لاز به توضیح است انتقال قهری به موردی اطلاق می شود که مالی از کسی به دیگیری انتقال یابد بدون این که بین آنان توافقی باشد و منظور از ممنوعیت اشیاء شامل هر نوع کالایی می شود که امروزه بهترین مصداق آن پارک خودرو و در داخل حیاط مشترک و یا چیدن وسائل انباری در قسمت راه پله طبقه متصل به پشت بام است که به خرپشتک معروف می باشد.

مضافا بنا بر قانون مذکور حقوق هر مالک در قسمت اختصاصی ،به هر قسمتی که باشد انتقال قسمت مشترک شامل آسانسور ، پاگرد ها و پشت بام به تبع آنها خواهد بود.از طرفی ماده 2 آیین نامه اجرایی مقرر می دارد:علاوه بر ثبت اراضی زیر بنا و محوطه باغ ها و پارک های متعلقه برای مالکیت قسمت های اختصاصی نیز باید به طور مجزا سند مالکیت صادر شود.

لازم به ذکر است مشخصات کامل قسمت اختصاصی از لحاظ حدود طبقه ، شماره ، مساحت قسمت های وابسته ، ارزش و غیره باید در سند اختصاصی قید گردد . لیکن حدود و مشخصات و نام قسمت های اشتراکی در صورت مجلس تفکیکی تنظیمی توسط نماینده اداره ثبت ، تعیین میگردد و لهذا دارای سند جداگانه ای نمی باشد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی در مشهد  با شماره تلفن های دادپلاس در تماس باشید.

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا