خانوادهمطالب حقوقیمقالات بهترین وکیلوکیلوکیل پایه یکوکیل پایه یک در مشهد

صیغه محرمیت یا نکاح موقت؟ – نکات ضمن عقد – مادر تا چه اندازه می تواند در اموال فرزند مداخله کند؟

وکیل مشهد | بهترین وکیل در مشهد | وکیل طلاق توافقی در مشهد | وکیل طلاق در مشهد | وکیل مهریه در مشهد | وکیل رابطه نامشروع در مشهد | وکیل کیفری در مشهدصیغه محرمیت یا نکاح موقت؟ – ارتباط با وکیل طلاق در مشهدوکیل پایه یک در مشهد

صیغه محرمیت یا نکاح موقت؟  : در بسیاری از موارد بعد از خواستگاری، خانواده دختر با اجرای صیغه محرمیت تلاش می‌کنند روابط دختر و پسر در چارچوب شرع قرار گیرد، در حالیکه این اصطلاح عرفی بوده و در قانون همان نکاح موقت نامیده می‌شود. بسیاری از خانواده های متشرع، بدون اطلاع از اثرات حقوقی محرمیت که در قانون همان نکاح موقت خوانده می‌شود، ناخواسته با مشکلاتی روبرو می‌شوند. خانواده‌ها برای نکاح موقت، مبلغ ناچیزی برای مهریه تعیین می‌کنند

که با پایان یافتن دوره محرمیت، طرفین می‌توانند برای نکاح دائم اقدام کنند. مشکل از آنجا آغاز می شود که مرد به دلایلی با جاری شدن نکاح دائم مخالفت می‌کند. با این امتناع، خانواده دختر متضرر شده و با دریافت مهریه ناچیز، دختر به خانه پدر برمی گردد. چه بسا در طول مدت نکاح موقت، زناشویی نیز واقع می‌شود. شکل دوم این خسارت زمانی است

که خانواده دختر با دریافت مهریه اصلی، با نکاح موقت موافقت می‌کند. در این صورت نیز اگر دختر از نکاح دائم امتناع ورزد، ضرر متوجه مرد خواهد شد و در مقابل مدت محدود این نکاح موقت، مرد متقبل پرداخت مهریه‌ای سنگین خواهد شد. این شرایط احتمالی برای هر دو طرف نکاح قابل وقوع است و از نظر قانونی نیز نمی توان هیچ یک را ملزم به نکاح دائم کرد. بنابراین خانواده‌ها باید بدانند صیغه محرمیت اصطلاح عرفی است در حالیکه قوانین نکاح موقت بر آن حاکم است و باید با تعهدات این نکاح و اثرات حقوقی آن آشنا باشند.

نکات ضمن عقد -زن نمی تواند در عقد ازدواج، شرط کند که شوهرش حق ندارد او را طلاق دهد؛

زیرا مطابق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، مرد می تواند هروقت بخواهد زن خود را طلاق دهد. بنابراین اختیار طلاق از قوانین آمره بوده و شرط مذکور باطل است.

همچنین، زن نمی تواند شرط کند که حق دادن طلاق با او باشد؛ زیرا قانون حق طلاق را منحصراً به شوهر داده و از قوانین آمره می باشد. بنابر این چنین شرطی نیز باطل است.

اما زن می تواند، ضمن عقد ازدواج شرط نماید، که از طرف شوهر وکیل باشد که در موارد معینی یا در مدت معینی یا حتی بدون شرط یا مدت، بتواند خود را از قید زوجیت طلاق دهد. در این صورت زن به نمایندگی و به وکالت از شوهر، خود را طلاق می دهد، نه اینکه حق طلاق داشته باشد.


مادر تا چه اندازه می تواند در اموال فرزند مداخله کند؟ ارتباط با وکیل در مشهد با شماره گیری 09152491040

چنانچه فرزندان صغير پدرشان فوت کرده باشد، مادر ولو اينکه حضانت فرزندان را برعهده داشته باشد، نمی تواند در اموال فرزندان مداخله کند .

ولی اگر پدری فوت کند و فرزندان صغير داشته باشد، اگر پدرِ متوفی زنده باشد، او وظايف پدر را انجام می دهد ولی اگر صغير، ولی خاص نداشته باشد همه معاملات #قيم يعنی مادر بايد با اجازه اداره سرپرستی باشد تا زمانی که فرزندان خود به سن رشد قانونی برسند، در آن صورت مى تواند با اخذ برگ رشد از محکمه يا رسيدن آنها به سن 18 سالگی که هنوز سن رشد متعاملی است ، خود اداره امور خود را برعهده بگيرد.

 

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا