وکیل

وکیل مهریه در مشهد

مهریه، مالی است که ثبت آن در سندی به نام عقدنامه ، شرایط خاصی را برای پرداخت و دریافت آن ایجاد می‌کند؛البته می‌توان برای مهریه۲ جنبه شرعی و قانونی قائل شد .

ممکن است زنی از نظر شرعی مهریه خود را به همسرش ببخشد ،اما از نظر قانونی این حق به قوت خود باقی است و  یا حتی به شکلی دیگر ،  دستخطی که مثلا مردی با اجبار یا در شرایط دیگری از همسر خود مبنی بر بخشش مهریه بگیرد نیز دلیلی قانع‌کننده برای دریافت مهریه نیست و ارزش حقوقی ندارد.

از نظر قانونی، مهریه تنها در دادگاه یا محضر قابل دریافت و پرداخت است و حتی در شکل دیگر ماجرا، اگر مردی خودرو ، خانه یا شی دیگری را برای همسرش به عنوان مهریه بخرد، تا وقتی که این مساله در عقدنامه یا محضر با عنوان مشخصی مانند ۳ دانگ از خانه بابت مهریه به همسرم داده شد ، بیان نشود آنچه به این طریق به نام همسر ثبت می‌شود، در صورتی که زن نپذیرد بخشی از مهریه است، تنها در حکم هدیه خواهد بود.

ارش البکاره چیست

شرایط مهریه:

1) ماليت داشتن: چيزي را که بايد مهريه قرار داد که امکان خريد و فروش آن وجود داشته باشد به عنوان مثال هوا قابليت خريد و فروش ندارد.

2) قابل تملک باشد: مهريه بايد مالي باشد که قابليت تملک شخصي داته باشد به عنوان مثال اماکن ملي ,عمومي ودولتي نمي تواند جزومهريه باشند همسرش قرار بدهد.

3)معين باشد: يعني مجهوليت نداشته باشد وقتي مالي را مهريه قرار مي دهيد بايد آن مال موجود باشد و به راحتي بشود آن را خريداري کردمثلا نمي توان جواهر ته اقيانوس آرام را ، مهريه قرار داد.

اگر به وکیل مهریه در مشهد نیاز دارید میتوانید با شماره های 09152491040 در تماس باشید.

چيزهايي که مي توانند به عنوان مهريه قرار بگيرند عبارتند از :

1) عين باشد مانند ويلا

2) دين باشد مانند چک، سفته، برات

3) منفعتي داشته باشد همچون منفعت ويلا

4) انجام کار مثل ساختمان خانه

5) آموزش باشد مثل آموزش قرآن و نقاشي

6) حقوق مالي باشد مثل سر قفلي يا حق تأليف ترجمه ها

همچنين توجه به اين مساله هم لازم است که فوت زوج در مهريه تأثيري نميگذارد مهريه از ماترک شوهر ( آنچه به جا گذاشته) کسر مي گردد.. چنانچه زوجه هم فوت نمايد، مهريه ساقط نمي گردد بلکه ارثي است که به وارث ميرسد.

هنگام فسخ نکاح ،در صورتي که دختر باکره نباشد ،مهريه به او تعلق خواهد گرفت ، در غير اينصورت ,يعني در صورت باکره بودن دختر تنها نصف مهريه را مي تواند بگيرد.

وکیل مهریه در مشهد
وکیل مهریه در مشهد

در صورت درخواست طلاق از سوی زن ، آیا این درخواست برای دریافت مهریه نیز کافی است ؟

اگر مرد متقاضی طلاق باشد در رأی دادگاه، کلیه حقوق  شرعی و قانونی و عرفی زن لحاظ می شود، مانند: مهریه، نفقه، نفقه ایام عده و حتی جهیزیه، حضانت فرزندان و اجرت المثل.(کلیه حقوق مالی و غیرمالی.  اما اگر طلاق به خواسته مرد نباشد و زن به جز طلاق ، مهریه خود را نیز مطالبه کند، باید  دادخواست جداگانه ای  به دادگاه تقدیم کند که تحت عنوان دادخواست مطالبه مهریه از طرف زوجه می باشد.

اگر به وکیل مهریه در مشهد نیاز دارید میتوانید با شماره های 09152491040 در تماس باشید.

نحوه گرفتن و وصول مهریه

۱ ) ارسال اظهار نامه از سوی زن به شوهر

۲) از طریق اجرای ثبت

۳) از طریق دادگاه ها

وکیل مهریه در مشهد
وکیل مهریه در مشهد

جزئیات قانون جدید مهریه 110عدد سکه و مراحل پرداخت آن

در اینجا سه حالت می توان متصور شد:

حالت اول- مهریه کمتر از 110 سکه است: که در اینصورت باید تمامی مهریه پرداخت شود، درغیراینصورت برابر قانون رفتار خواهد شد. (مطابق ماده 2 قانون محکومیت های مالی)

اگر به وکیل مهریه در مشهد نیاز دارید میتوانید با شماره های 09152491040 در تماس باشید.

حالت دوم- مهریه دقیقاً 110 سکه است: که مانند حالت اول باید تمامی مهریه پرداخت شود، درغیراین صورت برابر قانون رفتار خواهد شد. (طبق ماده 2 قانون محکومیت های مالی کسانی که برای پرداخت 110 سکه اقدام نکنند، راهی زندان می‌شوند.)

حالت سوم- مهریه بیش از 110 سکه تعیین شده است: که در این وضعیت، در ابتدا باید 110 سکه مطابق قانون پرداخت گردد. (و درصورت امتناع از پرداخت، مطابق ماده2 محکومیت های مالی زندان در انتظار فرد خاطی است.)

سپس دادگاه تمکن مالی فرد را بررسی کرده و مطابق وضعیت مالی و تمکن وی تصمیم گیری خواهد کرد. ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی: هر کس محکوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن و یا ضرر و زیان ناشی از جرم یا دیه و آن را تادیه ننماید دادگاه او را الزام به تادیه کرده و چنانچه مالی از او در دسترس باشد آن را ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده استیفا می‌کند و در غیر این صورت بنا به تقاضای محکوم له ، ممتنع را در صورتی که معسر نباشد تا زمان تادیه حبس خواهد کرد. (ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، تقاضای طلبکار در بازداشت کردن بدهکار تا زمان پرداخت و حصول برائت ذمه را به رسمیت شناخته است.)

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل در مشهد  با شماره های دادپلاس در تماس باشید.

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا