کیفریمطالب حقوقیمقالات بهترین وکیلمقالات وکیل خوبوکیلوکیل طلاقوکیل طلاق توافقی درمشهدوکیل طلاق در مشهد

مجازات فرار از صحنه تصادفات چیست؟

مجازات فرار از صحنه تصادفات چیست؟توضیح توسط بهترین وکیل در مشهد – شماره بهترین وکیل در مشهد 

مجازات فرار از صحنه تصادفات چیست؟ – برخی از رانندگان که پس از تصادف به محض این که میفهمند مقصرند فرار را بر قرار ترجیح میدهند و از صحنه میگریزند ؛ اما سوال اینجاست که قانون گذار در ماده 719 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی درباره این افرار چه میگوید
قانون اشاره میکند: هر گاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی و یا استمداد از مامورین انتظامی از این کار خودداری کند و یا به منظور فرار از تعقیب ، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد 714 و 715 و 716 محکوم خواهد شد و دادگاه نمیتواند درمورد این ماده اعمال کیفیت مخففه کند .

تبصره 1 : راننده در صورت میتواند برای انجام تکالیف مذکور در این ماده وسیله نقلیه را از صحنه حداثه حرکت دهد که برای کمک رسانیدن به مصدوم توسل به طریق دیگر ممکن نباشد .

تبصره 2 :در همه موارد مذکور هر چا راننده مصدوم را به نقاطی برای معالجه و استاراحت برساند و یا مامورین مربوطه را از واقعه آگاه کند و یا به هر نحوی موجبات معالجه و استراحت و تخفیف آلام مصدوم را فراهم کند ، دادگاه مقرات تخفیف را درباره او رعایت خواهد کرد .

مواد قانونی برای مجازات افراد خاطی :

ماده 714 هر گاه بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده (اعم از وسایط نقلیه زمینی یا آبی یا هوایی ) یا متصدی وسیله موتوری منتهی به قتل غیر عمدی شود مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم می شود

تبصره:

اظهار نظر کارشنسی در خصوص تشخیص بی احتایطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت درمودر سوانح مربوط به وسیله نقلیه زمینی ، آبی و هوایی حسب مورد اداره راهنمایی و رانندگی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، سازمان بنادر و کشتیرانی و سازمان هواپیمایی کشوری می باشد .

ماده 715 هرگاه یکی از جهات مذکور در ماده 714 موجب مرض جسمی یا دماغی که غیر قابل علاج باشد و یا از بین رفتن یکی از حواس یا از کار افتادن عضوی از اعضای بدن که یکی از وظایف ضروری زندگی انسان را انجام میدهد یا تغییر شکل دایمی عضو یا صورت شخص یا سقط جنین شود مرتکب به جبس از دو ماه تا یک سال و به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم محکوم می شود .

ماده 716 هرگاه یکی از جهات مذکور در ماده 714 موجب صدمه بدنی شود که باعث نقصان یا ضعف دایم یکی از منافع یا یکی از اعضای بدن شود و یا باعث از بین رفتن قستی از عضو مصدوم ردد،بدون آن که عضو از کار بیفتد یا باع وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی شود مرتکب به جبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم محکوم خواهد شد .

 

اگر به دنبال بهترین وکیل در مشهد برای رفع مشکلات حقوقی ، کیفری، طلاق ، و… با شماره های دادپلاس درتماس باشید. 09152491040- مشاورین دادپلاس با ارائه بهترین خدمات سعی در حل مشکلات قضایی شما عزیزان را دارند . 

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا