اخباراخبار و مقالات وکیل خانوادهوکیل دیه

آیا زنی که مهر خود را به همسرش بخشیده است میتواند از بخشش خود رجوع و مهر خود را به صورت مجدد مطالبه کند یا خیر

آیا زنی که مهر خود را به همسرش بخشیده است میتواند از بخشش خود رجوع و مهر خود را به صورت مجدد مطالبه کند یا خیر

وکیل دیه در مشهد = شماره وکیل دیه در مشهد= برای ارتباط با وکیل دیه در مشهد با شماره 09152491040 در تماس باشید . 

حالت اول

زمانی است که زوجه در خصوص مهریه ، ما فی الذمه زوج را ابراء میکند . به این بیان که میگوید از نظر من تو دیگر تکلیفی برای پرداخت مهریه نخواهی داشت ( تو را از پرداخت مهریه بری میکنم ) ؛ این بیان باعث می شود تا تکلیف شوهر در ادای مهر به طور کلی ساقط شود پس در این حالت زن حق رجوع ندارد .

حالت دوم

زمانی است که زوجه در قبال طلاق ، مهریه خود را به شوهر بذل میکند ، بذل مهر در طلاق های خلف و مبارات انجام می شود . خلف و مبارات دو نوع طلاق توافقی در فقه و حقوق اسلامی است که در آن زن با واگذاری مالی به شوهر از وی طلاق میگیرد

.
این طلاق مربوط به زمانی است که زن از شوهر خود به قدری تنفر پیدا کرده باشد که حاضر شود با پرداخت پول از قید همسری وی رها شود . این مال ممکن است مهریه زن یا معادل آن باشد.به همین جهت در فرهنگ عامه از عبارت مهرم حالا و جانم ازاد در اشاره به این نوع طلاق استفاده میکنند . بنابراین زن با پرداخت مالی به شوهر ، از او میخواهد که طلاقش دهد . اگر زن در ایام عده طلاق از بذل خود رجوع کند ، طلاق ملغی و کان لم یکن خواهد شد و یعنی همچنان زن و شوهر محسوب می شوند و مثل این است که اصلا طلاقی صورت نگرفته است .
پس در این حالت زن حق رجوع از مهریه را تا پایان مدت عده دارد .

حالت سوم

زمانی است که زوجه مهریه خود را به زوج هبه میکند . به این بیان که میگوید من مهر خود را تو به بخشیدم ؛ در این حالت است که همانند سایر شاکال هبه تکلیف شوهر درپرداخت مهریه به طور کلی از بین نمیرود ؛ چرا که زن میتواند تحت شرایطی از هبه مزبور رجوع و مهر خود را مطالبه کند . خواه طلاق گرفته باشد خواه نگرفته باشد.

 

برای اطلاعات بیشتر و ارتباط با وکیل دیه با ما در تماس باشید . 

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا