مقالات وکیل خوبمقاله

کفیل یا همان ضامن

کفیل یا همان ضامن

مواقعی بعضا در طول زندگی ما پیش می آید که بنا به دلیلی به عنوان متهم گذرمان به دادگاه می افتد و در جریان پرونده ای تا رسیدگی نهایی قاضی رسیدگی کننده به پرونده آزادی ما را موقتا منوط به معرفی کفیل می کند.یعنی تا کسی را به عنوان ضامن معرفی نکنیم از آرادی ما خبری نخواهد بود ولو اینکه مرتکب جرمی هم نشده باشیم اما قاضی چاره ای ندارد این دستور و تکلیفی است که قانون بر عهده وی گذاشته است و قاضی نیز نظر به دلایل و اهمیت موضوع مجبور به صدور دستور معرفی کفیل است تا شما را آزاد کند.

در تعریف عقد کفالت ماده 734 قانون مدنی بیان داشته است که :”کفالت عقدی است که به موجب آن احد طرفین در مقابل طرف دیگر احضار شخص ثالثی را تعهد می‌کند.متعهد را کفیل، شخص ثالث را مکفول و طرف دیگر را مکفول له می‌گویند.”

به زبان ساده کفیل کسی است که  متعهد می شود هر وقت طلبکار، بدهکار را خواست به دست او بدهد و به کسى که اینطور متعهدمى شود کفیل میگویند.

مفهوم کفیل از منظر حقوقی

در واقع کفالت یک عقد است که یکنفر در در برابر یک شخصی متعهد می شود که یک نفررا هرگاه بخود حضور یابد ، به عنوان مثال علی به احمد تعهد می دهد هر گاه احمداز او خواست حسین  را در مقابل او حاضر نماید ( ماده 734) قانون مدنی که در این صورت متعهد را کفیل و شخص ثالث را مکفول  و  طرف دیگر ا مکفول له می نامند و در مورد مثال فوق علی را کفیل واحمد را مکفول له وحسین را مکفول است

آیا هر کسی می تواند کفیل یا ضامن دیگری بشود به عبارت دیگر کفیل باید چه مشخصات یا ویژگی داشته باشد؟

کفالت هر کسی در دادگاه‌ها پذیرفته نمی‌شود. اعتبار کفیل باید به تشخیص مقام قضایی صادرکننده قرار برسد و پرداخت مبلغ کفالت محل تردید نباشد.

قاضی برای اطمینان از اعتبار کفیل بسته به اهمیت موضوع یا پرونده ای که در دست رسیدگی دارد مدارکی را از کفیل می خواهد.

معمولا با كارت شناسايي و فيش حقوقي اشخاصي كه كارمند يا مستخدم اداره‌هاي دولتي و شرکت‌های خصوصي هستند يا با پروانه كسب، سند مالكيت اتومبيل يا خانه، كارت بازرگاني و امثال آن اعتبار کفیل احراز می‌شود.

قاضي حتی می‌تواند اعتبار كفيل را از طريق پاسگاه انتظامي و تحقيق از مطلعان به دست آورد.اما در عمل به دلیل تراکم بیش از حد پرونده های موجود در دادگستری به ندرت پیش می آید که این تحقیق صورت گیرد.

وقتی قرار است کسی کفیل با ضامن دیگری شود به یک مبلغ معینی متعهد می گردد یعنی از کفیل تعهد گرفته می شود اگر مکفول را در موعد و زمان مقرر که دادگاه تعیین می کند معرفی نکند مبلغ یاد شده از او گرفته خواهد شد.

مطابق ماده 746 قانون مدنی در موارد ذیل کفیل بری می شود :

1 – در صورت حاضر کردن مکفول ( در امور کیفری یعنی  متهم) به نحوی که متعهد شده است .

2 – در صورتی که مکفول در موقع مقرر شخصاٌ حاضر شود .

3 – در صورتی که ذمه مکفول به نحوی از انحاء از حقی که مکفول له (  در امور کیفری یعنی دادستان) بر او دارد ، بری شود 4 – در صورتی که مکفول له ( در امور کیفری یعنی دادستان) کفیل را بری نماید .

5 – در صورتی که حق مکفول له به نحوی از انحائ به دیگری منتقل شود

6 – در صورت فوت مکفول (در امور کیفری یعنی متهم)

مبلغ کفالت بر چه اساسی تعیین می گردد؟

تعیین مبلغ وجه‌الکفاله بستگی به شرایط پرونده دارد.

قاضی با توجه به میزان مجازات قانونی عمل ارتکابی از سوی متهم  و خسارات وارده به شاکی و سایر علل و عوامل موثر مانند شخصیت متهم سابقه و وضعیت جسمی او و… در مورد میزان مبلغ ریالی وجه‌ الکفاله تصمیم می‌گیرد.

در هر صورت مبلغ ریالی قرار تامین کفالت از خسارت‌هایی که به مدعی خصوصی یا شاکی وارد شده است، کمتر نخواهد بود.

مسولیت کفیل در چه موارد یا حالت هایی خاتمه می یابد؟

برابر ماده 746 قانون مدنی تعهد کفیل در موارد ذیل خاتمه خواهد یافت:

  • در صورتی که متهم را به نخوی که تعهد شده خاضر و تحویل دهد
  • هر وقت خود متهم در موعد مقرر بدون دخالت کفیل حاضر شود
  • در صورتی که بدهی یا ذمه مدیون یا متهم یا به عبارت بهتر ذمه مکفول بری و منتفی شود
  • در صورت فوت متهم
  • هر گاه طلبکار از بدهی خود بگذرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کفالت با بهترین وکیل مشهد با شماره دادپلاس در تماس باشید

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا