اخبار و مقالات وکیل خانوادهمقاله

چند نکته حیاتی از طلاق توافقی

تعریف طلق توافقی

طلاق توافقی گونه ای از طلاق است که هر دوی زن و شوهر متقاضی آن هستند و در همه امور از قبیل حضانت فرزند بعد از طلاق، ملاقات فرزند، نفقه ایام عده، شیوه استرداد جهیزیه، وصول مهریه و … با یکدیگر توافق کرده اند و با مراجعه به دادگاه خانواده، توافق خود را اعلام می‌کنند و با تقدیم مدارک شناسایی خود دادخواست طلاق توافقی می‌دهند و پس از طی روال معمول دادگاه بر اساس توافق زوجین گواهی عدم امکان سازش زوجین را صادر می‌کند و آنها می‌توانند با ارائه گواهی به دفترخانه طلاق، صیغه طلاق را جاری و ثبت کنند.

مزایای طلاق توافقی

طلاق توافقی به نسبت سایر شیوه های طلاق مزایایی برای زوجین و خانواده هایشان به همراه دارد که در اینجا به ۸ مورد از مهمترین این مزایا اشاره می‌کنیم.

۱) عدم تشكيل پرونده‌های متعدد در دادگستری

۲) جلوگيري از رجوع مكرر زوجين به محل دادگستری

۳) دخالت طرفين در طلاق و صدور گواهي‌ عدم سازش

۴) كوتاه شدن زمان صدور گواهی مربوط برای جواز اجرای طلاق

۵) مدت‌دار بودن اين گواهي در عرض ۳ ماه كه سبب حفظ دوام عقد نكاح است در حالي‌كه در حكم طلاق، كه بدون مدت اجرايي است هر لحظه دوام زندگي تهديد مي‌شود

۶) درگيری كمتر و كاهش تنش بين خانواده‌های زوجين

۷) احتمال رجوع بيشتر زوجين در آينده به يكديگر و تشكيل مجدد زندگي مشترك به دليل مورد ششم

۸) كاهش استرس فرزندان

شرایط اجرای طلاق توافقی

در طلاق توافقی شرایط خاصی وجود ندارد و تنها در صورتی که زوجین با توجه به شرایط خود به این نتیجه برسند که توانایی ادامه زندگی با یکدیگر را ندارند می توانند برای اجرای طلاق اقدام نمایند. تنها در قانون جدید، شرط انجام مشاوره پیش از طلاق توافقی و وجود حتمی حکم دادگاه برای جاری ساختن صیغه طلاق توافقی در دفاتر ازدواج و طلاق ضرورت پیدا نموده است.

 

وکیل در طلاق توافقی

در طلاق توافقی نیز مانند طلاق عادی زوجین می توانند اقدام به اخذ وکیل کنند. در صورت استفاده از وکیل، انجام طلاق بین ۷ تا ۱۰ روز کاری به طول خواهد انجامید. همچنین در این صورت نیازی نیست که زوجین در دادگاه حضور داشته باشند و حتی در جلسات مشاوره طلاق توافقی دادگاه خانواده نیز، وکیل می تواند به جای هر یک از طرفین شرکت نماید.

 

مهریه در طلاق توافقی

در ادامه به طور خلاصه ۷نکته مهم درباره پرداخت و دریافت مهریه در طلاق توافقی آمده است:

۱) مهریه توافقی اولیه است که در زمان عقد تعیین شده است. بنابراین در طلاق های غیر توافقی بر ذمه مرد یا زوج است. با این وجود در طلاق توافقی مهریه می تواند مشمول شروط طلاق و توافق های  طلاق باشد.

۲) در طلاق توافقی زن می تواند کل مهریه یا بخشی از آن را بذل کند یا بخواهد. در صورتی که کل یا بخشی از مهریه را بخواهد باید روی آن توافق شده باشد.

۳) اگر مرد با پرداخت مهریه به زن موافق باشد به عنوان یکی از شرایط طلاق توافقی مشخص می شود.

۴) نحوه پرداخت مهریه نیز مانند میزان آن تابع توافق زن و مرد است.

۵) ممکن است مرد بخواهد کل مهریه یا بخشی از مهریه را که توافق شده است یک جا پرداخت کند یا شرایط پرداخت بر اثر توافق در چند بخش تنظیم شود. در هر صورت باید برای عملی شدن خواسته اش این شرایط در توافق نامه طلاق لحاظ شده باشد.

۶) اگر طلاق جاری شود مرد مکلف است به کلیه شرایطی که در شرایط طلاق تعهد کرده است (از جمله تعهد پرداخت مهریه) پایبند باشد.

برای دریافت مشاوره از وکیل خانواده با شماره های کارشناسان دادپلاس مراجعه نمایید

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا