اخبار و مقالات وکالتمقاله

نحوه تقسیم ارث مادر بین فرزندان به چه صورت است؟

نحوه تقسیم ارث مادر بین فرزندان به چه صورت است؟ | محاسبه ارث جدید | بهترین وکیل در مشهد | وکیل در مشهد | وکیل خوب مشهد | وکیل دادگستری در مشهد

نحوه تقسیم ارث مادر بین فرزندان به چه صورت است؟ :

با توجه به ماده ۹۰۷ قانون مدنی در مورد نحوه تقسیم ارث مادر

چنان چه مادری فوت کند و ابوین او (پدر و مادر) نیز فوت کرده باشند و یک یا چند فرزند داشته باشد ترکه مادر  به شرح ذیل بین وارث تقسیم می‌شود.

چنان چه فقط یک فرزند داشته باشد چه پسر باشد چه دختر باشد تمام ترکه مادر به او می‌رسد.

اما اگر اولاد متعددی داشته باشد که همه پسر باشد یا همه دختر ترکه مادر با السویه بین آنها تقسیم می‌شود. اما اگر اولاد متعددی داشته باشد و بعضی از آنها پسر و بعضی از آنها دختر باشند پسر دو برابر دختر ارث می‌برد.

تقسیم ارث طلا

در رابطه با تقسیم ارث طلا می توان گفت که معمولا ارث طلا از متوفی زن بر جا می ماند اما ممکن است هر متوفایی اموال او شامل مقداری طلا باشد که باید دید این طلا چگونه بین وراث او تقسیم میگردد.

طلا به خاطر زینت بودن معمولا از متوفای زن بر جا می ماند و آنچه عرف در بین مردم در مورد این طلاها رواج دارد این است که این طلاها سهم دختران متوفی خواهد بود و پسران و دیگر وراث سهمی از آن نخواهند برد اما طبق قانون وراثت طلا نیز جزء اموالی می باشد که باید در آن تقسیم به صورت قانونی و بر اساس طبقات ارث انجام گیرد.

اگر مادر در مورد طلای خود وصیت به نفع دختران خود کرده باشد این وصیت فقط ور مورد یک سوم طلا مورد قبول و مابقی آن بین وراث متوفی تقسیم خواهد گردید.

طلای مربوط به متوفی مانند دیگر اموال وی اگر فقط یک وارث وجود داشته باشد  به همان وارث خواهد رسید اما اگر افراد طبقات تقسیم بندی سه گانه وراث در قید حیات باشند به نسبت سهمشان بین آنها تقسیم می گردد.

اگر کسی در مورد طلای متوفی ادعای وصیتی به نفع خود داشته باشد باید این وصیت را با سند معتبر یا شهادت شهود معتبر به اثبات برساند تا مورد تایید قانونی قرار گیرد در غیر این صورت و تصاحب طلا وراث دیگر می توانند از تصاحب کننده به عنوان کلاهبردار در محاکم قضایی طرح شکایت نمایند .

قانون به افراد این اجازه را داده است که آنچه را در تملک دارند به هر گونه که بخواهند به دیگری واگذار کنند و این کار باید به صورت قانونی و غیر قابل انکار باشد تا مورد اعتراض دیگران قرار نگیرد  بنابر این اگر مادری وصیت به ارث رسیدن طلای خود به نفع دختران خود را داشته باشد باید این وصیت به گونه ای باشد که غیر قابل انکار بوده باشد و قانون به وراث توصیه می کند که اگر چنین وصیتی بوده بنا بر آن عمل شود و از هر گونه درگیری و اختلاف پرهیز گردد.

اگر طلایی که در اختیار زن قرار دارد و در تملک وی بوده و همسرش به عنوان هدیه به او واگذار کرده مورد وصیت قرار گیرد یک سوم از آن به نفع وارث تقسیم می گردد اما اگر به عنوان امانت بوده است دیگر مورد وصیت در مورد آنها قبول نخواهد بود و مانند دیگر اموالی که از متوفی مانده بین وراث به نسبت سهمشان تقسیم می گردد.

 

برای دریافت مشاوره با وکیل در مشهد کافیست با شماره دادپلاس در تماس باشید – ارتباط با بهترین وکیل در مشهد با دنبال کردن صفحه اینستاگرام

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا