ارثمطالب حقوقیمقالات بهترین وکیلوکیلوکیل پایه یک در مشهدوکیل دیه

نحوه‌ی تقسیم ارث در میان ورّاث طبقه‌ی اول

نحوه‌ی تقسیم ارث در میان ورّاث طبقه‌ی اول – ارتباط با بهترین وکیل در مشهد 09152491040نحوه‌ی تقسیم ارث در میان ورّاث طبقه‌ی اول - بهترین وکیل در مشهد - وکیل در مشهد

 


همانطور که می‌دانید طبقه‌ی اول وراث شخصی که فوت می‌کند، عبارتند از: پدر و مادر و فرزندان او. علاوه‌براین، نوادگان او را نیز می‌توان در طبقه‌ی اول ورّاث به شمار آورد. در این نوشتار، نحوه‌ی تقسیم ارث میان ورّاث طبقه‌ی اول را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مقررات حقوقی تقسیم ارث در طبقه‌ی اول

۱.در این طبقه، پدر، مادر و فرزندان متوفّی حضور دارند. نوه‌های متوفّی، اگر وی هیچ فرزند دیگری نداشته باشد ارث خواهند برد. پس اگر علی و احمد و حسن فرزندان متوفّی باشند و احمد که قبلاً فوت کرده است، فرزندانی داشته باشد، با وجود علی و حسن، به نوه‌های متوفّی(فرزندان احمد) هیچ مالی به ارث نمی‌رسد.

۲. اگر متوفّی از دار دنیا فقط یک پدر یا یک مادر داشته باشد، تمام ارث، به وی خواهد رسید. هم‌چنین، اگر فقط یک پسر یا فقط یک دختر یا فقط یک نوه داشته باشد، باز هم تمام ارث به وی می‌رسد. اگر فقط همسر داشته باشد، فقط شوهر تمام ارث را می‌برد و زن از شوهرش، بیش ‌از یک‌چهارم ارث نخواهد برد و تصمیم درباره‌ی مابقی ارث در اینجا با حاکم است.

۳. اگر متوفّی فقط پدر و مادر داشته باشد،

یعنی ازدواج نکرده و هیچ فرزند یا نوه‌‌ای نداشته باشد، مادر یک‌سوم و پدر دوسوم ارث می‌برند. اما حکمی ویژه در این‌جا وجود دارد و آن، این است که اگر متوفّی دارای دو برادر یا یک برادر و دو خواهر یا چهار خواهر باشد و همه‌ی این‌ها تنی باشند یا ناتنی و از پدر وی باشند، در این صورت بنابر مصالحی، پدر پنج‌ششم و مادر یک‌ششم ارث می‌برند.

۴. اگر متوفّی، فقط پدر و مادر و همسر داشته باشد، شوهر یک‌دوم، مادر یک‌سوم و مابقی به پدرش(یعنی یک‌ششم در اینجا) ارث می‌رسد و اگر میّت، مرد باشد، زنش یک‌چهارم و مادرش یک‌سوم ارث می‌برند و مابقی به پدرش می‌رسد.

۵. اگر متوفّی از افراد این طبقه فقط چند فرزند داشته باشد

در صورتی که فرزندانش همگی پسر یا دختر باشند، ارث را به‌صورت مساوی و اگر پسر و دختر باشند، به پسرها دو برابر دخترها ارث می‌رسد.

۶. حال اگر در کنار فرزندان، همسر متوفی هم زنده باشد و یا یکی از پدر و مادر وی هم زنده باشند، ابتدا سهم این‌ها(یعنی همه به جز فرزندان) که به‌صورت کسر است، داده می‌شود: شوهر یک‌چهارم و زن یک‌هشتم، پدر یا مادر هم یک‌ششم و سپس مابقی ارث، به نحوی که در مورد ۵ گفته شد بین فرزندان تقسیم می‌گردد.

۷. اگر فرزندان متوفی در فرض مورد قبلی، همگی دختر باشند، دختران دوسوم ارث را بین خود به تساوی تقسیم می‌کنند و پدر و مادر هر کدام یک‌ششم ارث می‌برند. اما اگر فقط یکی از پدر یا مادر زنده باشند، مجموع کسرها، یعنی دوسوم و یک‌ششم، کل ارث را در بر نمی‌گیرد و در نتیجه مابقی ارث باید به همین افراد به همین نسبت تقسیم گردد.

۸. اگر متوفّی یک دختر داشته باشد، به همراه پدر یا مادر و یا همسر، سهم هر یک از آن‌ها که در این‌جا به‌صورت کسر است، داده می‌شود: دختر یک‌دوم، پدر یا مادر یک‌ششم و همسر اگر زن باشد یک‌هشتم و اگر شوهر باشد یک‌چهارم ارث می‌برد. در این‌ مورد چون مجموع کسرها از ۱ بیشتر می‌شود، از سهم دختر کم ‌می‌شود.

۹. در جایی که نوه‌ها ارث می‌برند، ابتدا سهم فرزندان متوفی را با فرض زنده‌بودن فرزندان حساب شده و سپس سهم هر فرزند به نوه‌های متوفّی داده می‌شود. در این مورد هم نوه‌های پسر دو برابر نوه‌های دختر ارث می‌برند.

برای اطلاعات بیشتر و ارتباط با بهترین وکیل در مشهد – وکیل در مشهدوکیل پایه یک در مشهد وکیل دیه در مشهد با مشاورین ما در ارتباط باشید . گروه وکلای دادگستری دادپلاس

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا