کیفریمطالب حقوقیمقالات بهترین وکیلوکیلوکیل دیه

مهلت پرداخت دیه – در صورت تقصیر عمدی راننده در وقوع حادثه رانندگی ، بیمه خسارت زیان دیده را جبران میکند؟

مهلت پرداخت دیه – توضیح وکیل دیه در مشهد 

دیه مقدار مالی معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایت غیر عمدی بر نفس عضو یا منفعت یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد مقرر شده است .
بر اساس قانون فرد مجرم برای پرداخت دیه دارای فرصتی است که بتواند این دیه را پرداخت کند ، بنابراین نمیتوان مجرم را تحت فشار قرار داد که کل دیه را ظرف چند روز یا مقدار معتنابهی از آن را در فرصت محدودی بپردازد.

در ماده 488 قانون مجازات اسلامی آمده است :

مهلت پردخت دیه ، از زمان وقع جنایت به ترتیب زیر است مگر این که به نحو دیگری تراضی شده باشد :

الف – در عمد موجب دیه ، ظرف یک سال قمری

ب – در شبه عمد ، ظرف دو سال قمری

پ-در خطای محض ظرف سه سال قمری

تبصره – هر گاه پرداخت کننده در بین مهت های مقرر نسبت به پرداخت تمام یا قسمتی از دیه اقدام نماید ، محکوم له مکلف به قبول آن است .

ماده 498 – در جنایت خظای محض ، پرداخت کننده باید ظرف هر سال ، یک سوم دیه و در شبه عمدی ، ظرف هر سال نصف دیه را بپردازد.
ماده 490-در صورتی که پرداخت کننده بخواهد هر یک از انواع دیه را پرداخت نماید و یا پرداخت دیه به صورت اقسازی باشد ، معیار ، قیمت زمان پرداخت است مگر آن که بر یک مبلغ قطعی توافق شده باشد .
ماده 491 – در مواردی که بین مرتکب جنایت عمدی و اولیای دم یا مجنی علیه بر گرفتن دیه توافق شود لکن مهلت پرداخت آن مشخص نگردد ، دیه باید ظرف یک سال از حین تراضی پرداخت گردد.

در صورت تقصیر عمدی راننده در وقوع حادثه رانندگی ، بیمه خسارت زیان دیده را جبران میکند؟ و پس از آن از راننده مقصر جبران خسارت میکند .

طبق ماده 6 بیمه ، در صورت اثبات عمد راننده در ایجاد حادثه تسط مراجع قضایی و یا رانندگی در حالت مستی یا استعمال مواد مخدر یا روانگردان موثر در وقوع حادثه ، یا در صورتی که راننده مسبب فاقد گواهی نامه باشد یا گواهینامه او متناسب با نوع وسیله نقلیه نباشد شرکت بیمه موظف است بدون اخذ تضمین ، خسارت زیان دیده را پرداخت نموده و پس از آن میتواند به قائم مقام زیان دیده از طریق مراجع قانونی برای استرداد تمام یا بخشی از وجوه پرداخت شده به شخصی که موجب خسارت شده است مراجعه نماید.

 

برای اطلاعات بیشتر و ارتباط با وکیل در مشهد از جمله وکیل دیه در مشهد با شماره های دادچلاس در تماس باشید . 09152491040

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا