دسته‌بندی نشده

مطالبه وجه چک از طریق طرح دعوی حقوقی

برابر قانون تجارت چک باید به محض ارائه کارسازی شود و پرداخت وجه نباید وعده داشته باشد،اما در عمل شاهد آن هستتیم که مردم در جامعه از چک به عنوان وسیله سلب اعتبار استفاده میکنند .
و معمولا چک ها وعده دار هستند.پس از آنکه دارنده چک به بانک مراجعه کرد و به علت کسر موجودی یا فقدان موجودی از بانک گواهی عدم پرداخت دریافت کرد میتواند با تقدیم دادخواست مطالبه،علیه صادر کننده چک و نیز کسانی که چک را پشت نویسی کردند،اقامه دعوی کنند.در دعاوی حقوقی صادر کننده و ظهر نویس ها(کسانیکه چک را پشت نویسی کرده اند)دارای مسئوولیت تضامنی اند یعنی هر یک از آن در قبال کل مبلغ چک مسوولیت دارند و دارنده چک مختار است به همه آنان یا یکی مراجعه کند.

لازم بذکر است در صورتیکه در حساب کسر موجودی باشد،دارنده چک با ارائه اصل آن به بانک و تصریح به این که چه میزان دریافت داشته است میتواند میزان موجودی را دریافت کند و نسبت به مازاد،از بانک گواهی بگیرد که همین گواهی جانشین چک خواهد شد.

از طرف دیگر ،چک ممکن است در وجه حامل یا شخص معین یا به حواله کرد باشد و ممکن است به صرف امضای پشت آن به دیگری منتقل شود.بنابراین هنگامی که صادر کننده چک با خط کشیدن روی کلمه (حواله کرد)قلم میزند،حق پشت نویسی را از کسی که چک در وجه او صادر شده سلب می نماید،دریافت کننده چک هم با قبول چک با این وضعیت حق انتقال چک را به دیگری از خودش سلب کرده،لذا در صورت انتقال به دیگری بانک میتواند از پرداخت وجه آن به شخص ثالث خودداری کند.

پس از اخذ گواهی عدم پرداخت از بانک،دارنده چک با تنظیم دادخواست به دادگاه حقوقی مراجعه میکند و پس از دادخواست زمان تشکیل جلسه دادرسی به وی ابلاغ می شود.

برای رسیدگی به این دعوی،اصولا دادگاه محل اقامت خوانده دعوی صلاحیت دارد.اگر چک در همان مکانی که صادر شده است باید پرداخت شود دارنده چک باید ظرف 15 روز از تاریخ صدور،وجه آن را مطالبه کند و اگر از یک نقطه به نقطه دیگر ایران صادر شده باشد،باید ظرف 45 روز از تاریخ صدور چک مطالبه شود و الا دارنده چک نمیتواند دیگر وجه آن را از ظهر نویس مطالبه نماید.
بلکه فقط صادر کننده چک مسوولیت پرداخت وجه چک را خواهد داست و دارنده چک نمیتواند از مزایای مسوولیت تضمانی صادر کننده و ظهر نویس استفاده کند.

 

ارتباط با بهترین وکیل در مشهد

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا