ارثخانوادهمطالب حقوقی

عدم اطلاع از ازدواج قبلی زوجه چه پیامد هایی دارد؟

عدم اطلاع از ازدواج قبلی زوجه 

عدم اطلاع از ازدواج قبلی زوجه | وکیل در مشهد | وکیل پایه یک در مشهد | وکیل دادگستری در مشهد |

آیا میدانید یکی از موارد بسیار شایع جرم فریب در ازدواج (عدم اطلاع از ازدواج قبلی زوجه)  اعلام عدم سابقه ازدواج یکی از طرفین عقد هست. به عبارتی دیگر تجرد یکی از مواردی است که عقد بر مبنای آن واقع میشه.

هرگاه شخصی به حکم قانون مرتکب فریب در ازدواج بشه ، موجب شش ماه تا دو سال حبس هست.

یکی از راههای جلوگیری از فریب گرفتن گواهی تجرد قبل از عقد ازدواج است .

به عبارتی دیگر گواهی است مبنی بر اینکه صاحب شناسنامه سابقه ازدواج نداشته و یا ازدواج واقع شده منجر به جدایی بر اثر طلاق ، فسخ نکاح ، بذل یا انقضاء مدت در ازدواج منقطع و فوت همسر شده باشه.

به علاوه آنکه گواهی فوق الذکر یکی از مدارک لازم برای استخدام در برخی مشاغل خاص، سفر به خارج از کشور، ادامه تحصیل در بعضی از مقاطع و حتی ثبت عده ای از ازدواج ها است .

 

شرایط ارث بردن نوه از مادر بزرگ و یا پدر بزرگ

شرایط ارث بردن نوه از مادر بزرگ و یا پدر بزرگ | بهترین وکیل در مشهد | وکیل در مشهد | وکیل طلاق در مشهد | وکیل طلاق توافقی در مشهد

قبل ار خواندن مطلب شرایط ارث بردن نوه از مادر بزرگ و یا پدر بزرگ بهتر است برای اشراف بیشتر به طبقات ارث و سهم هر یک از وراث مطلب “ارث و سهم هر یک از وراث بر طبق قانون ارث” را مطالعه نمایید.

اما یک قاعده کلی وجود دارد و آن اینکه شرایط ارث بردن نوه از پدربزرگ و مادربزرگ خواه پدری یا مادری این است که فرزندی از متوفی باقی نمانده باشد. از ما سوال های متفاوتی می شود اینکه :

چرا نوه از پدر بزرگ ارث می برد؟

ارث بردن نوه در صورت فوت مادر چگونه است؟

قانون ارث بردن نوه در صورت فوت مادر چیست؟

اگر قاعده کلی را فرا بگیریم تمام این سوال های شما پاسخ داده می شود. توجه داشته باشید تا وقتی که فرزند باشد نوبت به نوه نمی رسد به این مثال عنایت بفرمایید: شخصی فوت کرده که ۴ فرزند داشته است ۲ فرزند او قبل از فوت پدر فوت شده اند و در زمان فوت فقط ۲ فرزند او زنده است، ارث متعلق به فرزندان موجود است و فرزندان پسر و دختر فوت شده قبل از پدربزرگ ارثی نمی برند.

مثال دیگر زن و شوهری صاحب ۳ فرزند می باشند ۱ دختر و ۲ پسر، در سال ۱۳۸۰ یکی از پسران فوت می کند در حالی که ازدواج کرده بوده و یک فرزند پسر  داشته است، در سال ۱۳۹۷ پدر فوت می کند در حالی که همسر داشته ۱ فرزند دختر، یک فرزند پسر و ۱ نوه از فرزند پسر فوت شده، ارث به چه کسانی تعلق می گیرد؟

خوب مطمئن هستیم با دانستن قاعده کلی جواب را به راحتی گفته اید همسر  ماترک و مابقی ارث بین دختر و پسر متوفی به نسبت یک به دو تقسیم می شود و هیچگونه ارثی به نوه که پدرش قبل از پدر بزرگ فوت کرده نمی رسد. آیا نوه دختری ارث می برد؟ 

اگر نوبت به ارث بردن نوه ها برسد یعنی فرزندی نباشد حتما نوه دختری نیز ارث می برد .

میزان سهم الارث نوه ها چگونه است؟

نوه ها فقط به میزان سهم پدر یا مادر خود ارث می برند یعنی اینکه اگر زنی فوت کند که فرزندانش قبل از او فوت کرده اند و یک دختر و پسر داشته و در حال حاضر نوه های دختری و پسری دارد، هر یک از نوه های دختری به میزان سهم الارث دختر متوفی و سهم هر یک از نوه های پسری به میزان سهم الارث پسر متوفی باشد که نسبت پسر دو و دختر یک بین آنها تقسیم می شود.

 

مطالب مرتبط :

 

 

 

ارتباط با وکیل در مشهدوکیل دادگستری در مشهد وکیل پایه یک در مشهد با شماره گیری 09152491040

ارتباط با ما از طریق تلگرام = کلیک کنید.

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا