قراردادهامطالب حقوقیوکیل

شرایط فسخ قرارداد – آثار فسخ قرارداد – نکاتی درمورد هبه

شرایط فسخ قرارداد : ارتباط با وکیل در مشهد = 09152491040

فسخ قرارداد ممکن است به دو صورت ذیل ایجاد شود:
الف) توافق طرفین : طرفین قرارداد می توانند ضمن عقد قرارداد یا خارج از آن برای یک یا هر دو طرف معامله یا شخص ثالث، حق فسخ قرار دهند. این حق فسخ می تواند به شکل شرطی در عقد قرارداد عنوان شود مثل اینکه شخصی ماشینی را به دیگری بفروشد و در آن شرط شود که هر کدام از طرفین یا شخص ثالث هر وقت مایل باشند بتوانند ظرف یک ماه آن معامله را فسخ کنند که طبق ماده 399 قانون مدنی به آن اصطلاحا خیار شرط گفته می شود.

ب) حکم مستقیم قانون : قانون در مواردی برای جلوگیری از ضرری که به طور ناخواسته از قرارداد متوجه یکی از دو طرف معامله است، به طور مستقیم به او حق می دهد که بتواند با فسخ قرارداد از ضرر مذکور جلوگیری کند. مثل اینکه کسی خانه ای اجاره کند و پس از مدتی متوجه شود که خانه معیوب بوده، که در اینجا به استناد مواد 478و479 قانون مدنی حق دارد عقد اجاره را فسخ کند.

آثار فسخ قرارداد :

اعمال حق فسخ قرارداد دارای آثاری است که عبارتند از:
1-منحل شدن قرارداد: آثار فسخ نسبت به آینده است و تاثیر آن در گذشته نمی باشد. فسخ قرارداد از زمان فسخ مؤثر است بنابراین تصرفات قبل از آن صحیح است. به همین دلیل فسخ قرارداد مانع از حقوقی که اشخاص ثالث، قبل از فسخ قرارداد کسب کرده اند نمی شود.
2- از بین رفتن اثر عقد : اثر فسخ به منحل شدن قرارداد محدود نمی شود بلکه علاوه بر انحلال قرارداد وضع دو طرف قرارداد را به حالت پیش از عقد برمیگرداند و از تاثیر عقد در آینده نیز جلوگیری می کند .

 

نکاتی درمورد هبه

آيا می دانستيد پس از آن كه مالی را طی یک قرارداد رسمی و به صورت رايگان به شخص ديگری واگذار نموديد، مي توانيد مجددا آن را به مالكيت خود بازگردانيد
مطابق قانون مدنی وقتی یک نفر مالی را مجانا به ديگری تملیک می كند، اصطلاحا گفته می شود كه مال مذكور “هبه” گرديده است.
لازم است بدانيم هبه هرچند به صورت رسمی و قراردادی هم كه انجام شود قابل رجوع است.
بنابراين چنانچه مالی را هبه نموده باشيد، هرگاه كه بخواهيد می توانيد مجددا مال را به تملیک خود در آوريد.
البته مشروط به اين كه مال مذكور را به والدين و يا اولاد خود هبه ننموده باشيد، در برابر هبه مال يا كاری برای شما انجام نشده باشد، و آخر اين كه مالی كه هبه كرده ايد، به فرد ديگری منتقل نشده باشد.

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا