اخبار و مقالات مشاوره حقوقیمقاله

شدید بودن مجازات ها

شدید بودن مجازات ها

شدید بودن مجازات ها یکی از اصولی است که منطبق بر کلیه مجازات های بدنی می باشد . شدت و ضعف یک مجازات بر حسب وضعیت روانی و اجتماعی محکوم علیه تعیین می شود با این وجود در تقسیم بندی کیفرها از لحاظ شدت و ضعف ، شدید بودن وصفی است که در تمامی مجازات های بدنی نظیر اعدام و شلاق و یا صلب و رجم مسلم است گرچه درجه شدت هر یک از این کیفر ها یکسان نیست .

این امر بدیهی است که شدت مجازات اعدام از شدت مجازات شلاق متفاوت است ولی همه این نوع کیفر ها دارای وصف شدید بودن مجازات ها هستند و نسبت به دیگر کیفرهای موجود از این جهت که به جسم انسان توجه دارند شدت بیشتری دارند .

دلایل شدید بودن مجازات ها

سیر تاریخی اجرای مجازات ها نشان می دهد که چون دولت ها معتقد بودند که اعمال مجازات ، مخصوصاً سهمگین و وحشتناک ، مجرمین احتمالی را از ارتکاب جرایم احتمالی باز می دارد ، لذا به تعیین مجازات های شدید مبادرت می نمودند . نگاهی به تاریخ حقوق این ادعا را ثابت می نماید . برای بسیاری از جرایم از جمله سرقت مجازات اعدام تعیین می شد . از آن گذشته اجرای اعدام هم توأم با انواع و اقسام شکنجه ها بود .

مثال هایی از مجازات های شدید

در آب و آتش انداختن ، مثله کردن ، زنده به گور کردن ، قطع اعضاء و جوارح از جمله مجازات های بسیار عادی ایام گذشته بوده است . به این ترتیب شدت مجازات ها یک ویژگیای بوده است که حاکمان و مجریان کیفر در صدد بوده اند تا کیفرهایی که وضع می نمایند همراه با ویژگی شدت باشد ؛ زیرا شدید بودن باعث می شود دیگران از ارتکاب جرم خودداری نمایند و از طرف دیگر به زعم حاکمان برای اصلاح خود مرتکب نیز موثر بوده است . گرچه این اهداف از اجرای مجازات های شدید ، مد نظر حاکمان بوده است لیکن هدف اصلی اجرای چنین کیفرهایی حفظ نظم و امنیت و قدرت حاکمه بوده است و نه اصلاح بزهکار .

دیدگاه سنتی شدید بودن مجازات ها

دیدگاه سنتی شدید بودن کیفر در اجرای مجازات ها باعث شده است که اکثر مردم کشورهای توسعه یافته معتقد باشند که شدت مجازات ها باعث کاهش ارتکاب جرائمی نظیر قاچاق مواد مخدر و یا نا امنی می گردد

در حالی که اگر به اثری بیندیشیم که این مجازات ها به بار می آورند در میابیم که کیفرهای شدید فقط می توانند در کوتاه مدت آمار جرایم را پایین بیاورند و گرنه با اجرای مجازات هایی بسیار شدیدتر در گذشته که وصف بدنی بودن را دارا بوده اند بایستی در قرن متمادی منجر به کاهش و ریشه کن کردن این جرایم و کیفرهای ناشی شده از آن ها می شد ؛ ولی برعکس تکبه بر اصل شدت مجازات با استفاده از اجرای کیفرهای بدنی باعث نشده است که جرایم طبیعی که در تمامی جوامع وجود داشته اند نظیر قتل و ضرب و جرح و … ریشه کن گردد و یا آمار این جرایم کاهش یابد .

برای دریافت مشاوره حقوقی از بهترین وکیل در مشهد با شماره های دادپلاس در تماس باشید

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا