اخبار و مقالات وکالتمقاله

رنج آور بودن مجازات ها

هدف از رنج آور بودن مجازات ها

یکی از اصول خاصی که مجازات های بدنی دارا هستند ، رنج آور بودن مجازات ها است . تمامی مجازات های بدنی هدف و سعی شان بر این است که با وارد کردن رنج بر جسم مرتکب ، او را اصلاح نموده و به نحوی از رفتار سابقش پشیمان کنند . در خصوص اصل رنج آور بودن کیفر ها دوندیو دو وابر استاد حقوق جزا به موضوع مجازات و شکنجه اشاره می کند و می نویسد که : مفهوم رنج و عقوبی هیچگاه از اندیشه مجازات جدا نیست .

به نظر استفانی لواسور و ژامبو مرلن : طبیعت مجازات دارای خصوصیتی رنج دهنده است .

اصل رنج آور بودن مجازات ها در ملت های مختلف

در تمامی ملت ها  رنج آور بودن مجازات ها و شدت مجازات ها مورد توجه بوده است و تمامی تلاش ماموران اجرای کیفر ها بر این بوده است که مجرم رنج بیشتری ببیند . به طور مثال چینی ها در قدیم به مجازات های وحشتناکی از جمله مرگ تدریجی دست می زدند .

روبرت گاییارد می نویسد : که چینی برای خداوند آفتاب و آرامش وجود او ، گلوی زناکاران ، دروغگویان و افراد بی عار و ولگرد را می بریدند تا خون به تدریج فوران نماید و گناهکار با رنج فراوان بمیرد . در ترکیه حتی تا  قرن اخیر سارقان مسلح را با میخ طویله سوراخ سوراخ می کردند و به این طریق وحشتناک آنان را به قتل می رساندند .

اصل رنج آور بودن مجازات ها بعد از ظهور اسلام

رنج آور بودن مجازات ها گرچه مورد استفاده کشورهای متعدد تا قرن اخیر بوده است و به عنوان یکی از ویژگی ها و اهداف مجازات ها مد نظر مجریان کیفر ها بوده است لیکن با ظهور اسلام این اصل به جهت خاصی سوق داده شده است . از استفتایی که یکی از فقهای عظام شیعه بیان نموده نموده اند استنباط می شود که هدف از کیفر در اسلام ورود رنج و درد بر مجرم نیست مگر در موارد ضرب و تازیانه که هدف ورود درد بر جانی است

آیت الله العظمی سید محمدصادق حسینی روحانی – دامت برکاته – چنین می فرمایند :

سوال : درباره کسی که قرار است کشته شود ( تیر باران ، حلق آویز و … ) بفرمایید :

الف ) آیا می تواند با هزینه خود از پزشک بخواهد که وی را قبل از قتل بی حس یا بیهوش نماید تا درد کمتری را متحمل شود ؟

ب ) آیا حد یا قصاص نفس و اطراف فرقی وجود دارد ؟

جواب : باسمه جلت اسمائه

الف ) مقصد اصلی در قصاص ، زهاق روح است نه ایذاء . بنابراین جایز است قبل از قتل بی حس و یا بیهوش نمودن .

ب ) و در حد مانند حد سرقت که غرض جدا شدن دست یا پا می باشد نیز جایز است ، امادر ضرب و جلد که غرض ایلام است جایز نیست .

اجرای کیفرهای بدنی در اسلام

اسلام فقط در برخی موارد ایذاء و رنج آوری کیفر بر جانی را مد نظر داشته ، لیکن در اکثر موارد جانی می تواند عضو مورد نظر را بی حس نماید ؛ بنابراین هدف از اجرای کیفرهای بدنی در اسلام مانند قطع عضو و اعدام و شلاق – در برخی موارد – بر خلاف معتقدان به کیفر های بدنی در کشورهای مختلف و در طول تاریخ ، این نیست که مرتکب باید رنج دیده و به شدت عذاب بکشد بلکه همین که کیفر اجراگردد کافی است و آثار خود را بر مرتکب خواهد داشت .

برای دریافت مشاوره حقوقی و اخذ وکالت متوانید با شماره های دادپلاس در تماس باشید

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا