اخبار و مقالات وکیل خانوادهمقاله

دانسته هایی در مورد مجرمین سیاسی

مجازات مجرمین سیاسی

احساسات علیه مجرمین سیاسی در این دوران به قدری شدید بود! که اندیشمندان حقوق به تدریج شروع به اصلاح دیدگاه‌های! مربوط به جرایم سیاسی و همچنین مبارزه با مجازات‌هایی همچون اعدام کردند به‌تدریج تحولاتی در افکار اروپاییان به‌وجود آمد و علاوه بر حذف مجازات‌های شدید و سهمگین در خصوص مجرمین سیاسی، این افراد از امتیازاتی نیز برخوردار شدند.

شاید این سخن باعث تعجب کسانی باشد که از قوانین مجرمین سیاسی در سطح بین‌المللی آگاهی چندانی ندارند، اما باید بدانیم که برخلاف تفکری که رفتار مقابل حکومت را مستحق شدیدترین واکنش‌ها می‌داند، امروزه مرتکبین جرایم سیاسی از امتیازات و ارفاقاتی نسبت به مرتکبین سایر جرایم برخوردارند.

دلیل این امر، آن است که مجرم سیاسی برخلاف مرتکبین سایر جرایم به قصد نفع شخصی یا اضرار به‌غیر به این جرایم روی نمی‌آورد، بلکه قصد مرتکبین جرایم سیاسی عموما خدمت به مردم، میهن، مبارزه با ظلم و فساد و استبداد است و به‌طور کلی واجد انگیزه و داعی شرافتمندانه هستند. پس با هدف حراست از معارضان سیاسی در برابر تعدی و سرکوب حکومت‌ها در نظام‌های حقوقی، این امتیازات در حق آنها اعمال می‌شود.

ارفاق‌ها و امتیازات مجرمین سیاسی

لزوم محاکمه‌ی مجرمین سیاسی در محاکم عمومی با حضور هیئت منصفه! معافیت از کار در زندان، عدم لزوم استفاده از لباس متحدالشکل زندانیان، معافیت از استرداد مجرمین بین کشورها، استفاده از حق پناهندگی، عدم اعمال احکام تکرار جرم در مورد مجرمین سیاسی و … همگی از ارفاق‌ها و امتیازاتی هستند که مجرمین سیاسی تحت شمول آن قرار می‌گیرند.

در ایران نیز برخی از این امتیازها در قوانین مورد تصریح قرار گرفته است! به‌طور مثال مطابق قانون مجازات اسلامی در مورد مجرمین سیاسی قواعد تکرار جرم اعمال نمی‌شود! به این معنی که وقتی شخصی یک بار جرمی مرتکب می‌شود و در مورد او مجازات اعمال می‌شود، اگر برای بار دوم مرتکب رفتاری مجرمانه شود باید کیفر شدیدتری در مورد او اعمال کنیم، اما در جرایم سیاسی فردی که یکبار مرتکب جرم سیاسی و مجازات شده است و برای بار دوم رفتاری سیاسی انجام می‌دهد، مجازات دوم وی تشدید نمی‌شود و به‌عبارت دیگر قواعد تکرار جرم در مورد او اعمال نخواهد شد.

همچنین رفتار مجرمین سیاسی مطابق قانون آیین دادرسی کیفری، لزوما در دادگاه‌های کیفری یک مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. دادگاه کیفری یک که با حضور چند قاضی تشکیل می‌شود به جرایم مهم اختصاص دارد و قواعد رسیدگی در این دادگاه از دقت بالاتری برخوردار است. این امر موجب می‌شود جرایم سیاسی با دقت بیشتری مورد رسیدگی و حکم قرار گیرند.

اگر در زمینه مسائل خانواده دچار مشکلات حقوقی هستید و نیاز به یک وکیل خانواده دارید متوانید با شماره های کارشناسان دادپلاس در تماس باشید

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

  1. سایتتون پر از دانستنی های مفیده…
    ممنون که وقت گذاشتید.

  2. سلام وقت بخیر الان تمامی مجرمین سیاسی به زندان اوین منتقل داده میشوند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا