مقالات بهترین وکیل

حسادت در وکالت

آشنایی با حسادت در حوزه کاری وکالت

« حسادت » از رذايل بشري است كه گويا قدمتي به اندازه تاريخ بشر دارد . سابقه آن از هابيل و قابيل آغاز و در طول تاريخ به اشكال و صورت هاي گوناگون تكرار مي شود .اين حسادت گاهي مبنا و علتي قابل رؤيت و تشخيص دارد . مثل حسادت صاحبان شغل هاي مشابه به يكديگر كه مراجعه هر مشتري به رقيب را كاهش يك مشتري دكان خود تلقي مي كنند .

بعضي حسادت ها هيچ مبناي عقلي و قابل رؤيت ندارد .مانند حسادت مردي كه چهل سال عبادت شيطان را كرد و وقتي ابليس بر او ظاهر شد و به پاس عبادت چهل ساله حاجتش را پرسيد ، از اين كه همسايه اش گاوي دارد كه از شير آن استفاده مي كند گله كرد . اما وقتي شيطان قصد هديه كردن گله اي بي شمار از گاوان را به او داشت ، با رد اين احسان از شيطان خواست كه فقط گاو همسايه را بي سر و صدا بكشد !!

ظاهراً بسياري از آدم ها با اين خلجان دروني كه دقيقاً مصداق همان « زخم هايي است كه انسان را از درون مي خورد و نابود مي كند » كاري نمي توانند بكنند و به فرموده حضرت امام جعفر صادق (ع) گاه تا آن جا پيش مي روند كه به اينكه فلاني در موضع و موقعيتي است كه مي تواند به آن ها ياري كند و اين كار را هم مي كند ، حسادت مي ورزند !

حسادت در زمینه کاری وکیل

اما موضوع حسادت ما به همكارانمان اندكي پيچيده تر و شگفت انگيزتر از ساير موارد است . تجربه چهل ساله من نشان مي دهد موكل هيچ وكيلي سراغ وكيل ديگر نمي رود و اگر رفت به اين معني است كه به علتي از وكيل قبلي خود نا اميد و سرخورده شده است . يعني مجدداً نزد وكيل قبلي خود باز نخواهد گشت. از طرفي تبليغات در كار وكالت ممنوع است بنابر اين هيچ وكيلي نمي تواند با آوازه گري و تبليغات موكلين ديگران را به سوي خود جلب و جذب كند .

بنابراين حسادتي كه ممكن است ما به عنوان وكيل به همكاران خود بورزيم ، تنها از نوع حسادت آن مرد «شيطان پرست» مي تواند باشد ! ! .زيرا حتي وقتي در دعوايي مقابل همكار خود قرار مي گيريم ، برد و باختمان تبعات مالي نمي تواند داشته باشد . يا بهتر است بگويم «نبايد» داشته باشد زيرا بايد به موكل فهمانده باشيم كه ما متعهد به وسيله هستيم نه نتيجه و دريافت حق الوكاله را هم قطعاً به نتيجه نبايد مرتبط كرده باشيم .

با اين مقدمات ، اين كه وكيل به همكارانش حسادت بورزد و سعي در تخريب شخصيت آن ها داشته باشد يا سعي كند كارهاي بزرگ و مهم آن ها را كوچك جلوه دهد يا بپوشاند يا به خود نسبت دهد ، تا حد زيادي غير قابل قبول و شگفت انگيز است اما متأسفانه موارد آن اندك نيست .

يكي از موارد نادري كه در اين چهل سال باعث درگيري لفظي من با برخي از مراجعينم شده است ،‌حالاتي بوده كه فردي كه قبلاً وكيل داشته و در يك مرحله محكوم شده يا كل قضيه با محكوميت او پايان يافته ، براي چاره جويي نزد من آمده و ضمن شرح ماجرا بي محابا به اين كه « وكيلم با طرف ساخت » اشاره كرده و با عكس العمل فوري و شديد من مواجه شده كه « چطور به خود اجازه مي دهيد كسي را كه حضور ندارد و قادر به دفاع از خود نيست به چنين كار ننگين و خيانت بزرگي متهم كنيد؟ »

بديهي است اگر نتيجه بررسي سوابق ارائه شده از جانب فرد مراجعه كننده احراز قصور يا تقصير يا خيانت وكيل قبلي او باشد ، پس از اطمينان از اين تشخيص ، در دلالت فرد زيان ديده به دادسراي انتظامي كانون وكلا ترديد نبايد كرد . اما به اصطلاح « دَم به دَم »‌افرادي كه غير منصفانه و با خيره سري به وكيل پيشين خود حمله مي كنند و به او نسبت « ساختن با طرف » را مي دهند ، نبايد داد . بي گمان چنين موكلي در مورد ما هم چنين چيزهايي خواهد گفت و به كل صنف لطمه خواهد زد .

به طريق اولي اين كه به همكاران خود حسودي كنيم و به خاطر اين حسادت به بدگويي از ايشان بپردازيم يكي از آسيب هاي اصلي اين حرفه است كه در تحليل نهايي همچون « بوم رنگ » به سوي خودمان بر مي گردد .زيرا اين حركت داوري جامعه را درباره وكلا–به طور كلي–منفي مي كند و همه ما وكيل هستيم.

اين كه خود را از نظر علمي و فني – يا از هر جهت ديگر – از همه همكاران بهتر و بالاتر بدانيم ( حتي در حد مگالومانيا يا جنون خود بزرگ بيني ) يك مطلب است اما اين كه اين احساس ما نسبت به خودمان باعث شود ديگران را تخريب كنيم چيز كاملاً متفاوتي است .

اولي يك كسالت فردي و شخصي است كه شايد سعي در از قوّه به فعل در آوردنش ، تا حدي ، سازنده و مثبت باشد . اما دومي بي ترديد به كل حرفه و صنف آسيب مي رساند . به عبارت روشن تر وقتي ما به همكاري حسد مي ورزيم و به اين علت در تخريب او مي كوشيم ، در نهايت امر هم خود و هم صنفمان را خراب مي كنيم و به هر دو آسيب مي رسانيم .

برای دریافت مشاوره از بهترین وکیل در مشهد با شماره دادپلاس در تماس باشید

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا