خانوادهمطالب حقوقیمقالات بهترین وکیل

چگونه نام همسر از شناسنامه حذف می شود

چگونه نام همسر از شناسنامه حذف میشود

حذف نام زن از شناسنامه مرد

{مطالبی که شاید به دردتان بخورد

جرم ترک انفاق توسط مرد

شرایط ازدواج مجدد مرد

ارتباط با بهترین وکیل در مشهد 09152491040}

 

چنانچه فردی با همسرش متارکه کرده باشد با انتخاب همسر دوم و ثبت رسمی ازدواج و ثبت شدن نام او در شناسنامه اش میتواند به اداره ثبت احوال مراجعه و درخواست برای حذف نام همسر اول را ارائه دهد
در رابطه با این مقرره توجه به چند نکته قابل توجه است:

1-حذف نام همسر اول از شناسنامه منوط به انتخاب همسر دوم و نیز ثبت رسمی ازدواج و ثبت نام ایشان در شناسنامه فرد است .
بنا بر این به صرف انتخاب همسر و معرفی آن نمیتوان از این مقرره قانونی استفاده کرد.

2-اما در پاسخ معترضان به این مقرره باید بیان داشت که حذف نام از شناسنامه در این مورد صرفا پس از وقوع ازدواج دوم و ثبت آن صورت میگیرد لذا همسر دوم از ازدواج پیشین همسر خود مطلع خواهد شد.
از طرفی دیگر اقدام به حذف نام همسر قبلی از شناسنامه علاوه بر کاهش بار روانی موجود ، موجب ارائه راحت تر شناسنامه در جاهای مختلف است ، چه این ه عمدتا مسائلی اینچنینی در زمره خصوصی ترین مسائل افراد است و دلیلی ندارد که همگان از آنها با خبر باشند.این در حالی است که با صدور گواهی تجرد باید بیان داشت که زن و مرد پیش از ازدواج میتوانند با اخذ گواهی تجرد از ازدواج قبلی همسر آینده خود مطلع شوند.

از طلاق واژه همسر دوم باید این طور نتیجه گرفت که استفاده از این مقرره صرفا در مورد اختیار نبودن همسر دوم امکان پذیر خواهد بود و نه ازدواج های بعی ، اما به نظر می رسد که علی رغم نقض این مقرره در این خصوص بتوان در ازدواج های بعدی نیز از مزایای این مقرره قانونی استفاده کرد.

حذف نام مرد از شناسنامه زن

مطابق انچه گفته شد باید بیان داشت حذف نام زوج از شناسنامه زوجه تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که در دوران عقد جدایی انجام شده باشد و دوشیزه بودن زجه مطابق احکام قضایی و سند طلاق قابل استنباط است.
این در حالی است که مطابق اطلاق عبارت و قید باکره بودن باید اینطور نتیجه گرفت زنانی که ازدواج دوم و سوم دارند و نیز افرادی که ازدواج اولشان می باشد اما باکره نمیباشند نمیتوانند از این مقرره استفاده کنند.

اما در مورد حذف نام زن یا مردی که فوت نموده است باید بیان داشت که اگر همسر فردی فوت کند در صورت ثبت شدن ازدواج ، فرد میتواند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به حذف نام همسر فوت شده از شناسنامه اش اقدام و نام همسر فوت شده را از شناسنامه اش حذف کند.
این در حالی است که عمده ایرادی را که میتوان نسبت به این مقرره وارد نمود این می باشد که هیچ اشاره ای به فرزندان نشده است ، چه این که مطابق اطلاق مقرره فوق حذف نام زن یا مرد از شناسنامه دیگری یا خود حتی در صورت وجود فرزند نیز امکان پذیر خواهد بود هر چند که نام پدر یا مادر در شناسنامه فرزندان درج خواهد شد.

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا