مقالات بهترین وکیلمقاله

حذف سکه از مهریه

حذف سکه از مهریه

طی سال‌های اخیر آمار زندانیان مهریه بالاتر رفته و این مسئله باعث شده تا مسئولان به دنبال راهی برای کاهش این جمعیت آماری باشند. یکی از راهکارهای آنان تعیین سقفی خاص برای پرداخت مهریه بود تا در صورت عدم استطاعت مالی زوج در پرداخت مهریه از میزانی خاص به پایین افراد روانه زندان ‌شوند.

رتبه دوم زندانیان غیرعمد را محکومان مهریه به خود اختصاص داده‌اند که آمار آنها حدود ۳۶۰۰ نفر است. این محکومان غالبا جوان و جویای کار هستند. محکومان مهریه به دلیل عدم استطاعت مالی برای پرداخت ۱۱۰سکه روانه زندان‌ها می‌شوند.

با افزایش چشمگیر قیمت سکه برخی از بانوان نیز با استفاده از این موقعیت مهریه‌های خود را به اجرا گذاشته‌اند که این بحث نیز باعث ورود برخی از افراد به زندان شده‌است.

در حال حاضر با توجه به بالا رفتن نرخ تورم و شرایط سخت معیشت مردم، میزان ۱۱۰سکه با این شرایط همخوانی ندارد و لازم است این معیار اصلاح شود، با بهره‌گیری از کارشناسان این حوزه، این میزان کاهش یابد به طوری که با شرایط امروز جامعه همخوانی داشته باشد.

افزایش آمار محکومان مهریه و نگرانی از افسارگسیختگی آن باعث شده تا زمزمه‌هایی از کاهش مهریه پرداختی یا تغییر اساسی قانون آن در مجلس به گوش برسد. سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت‌و‌گو با خانه ملت، در خصوص کاهش کف مهریه پرداختی به 55سکه بهار آزادی گفته است: «مهریه باید طبق موازین شرع باشد. وقتی می‌گویم هم کفو بودن، هم کفو بودن به معنای تناسب در همه زمینه‌ها تحصیلاتی، شخصیتی و مالی است.»

وی ادامه داد: «روح قانون مدنی و مجازاتی ایران زندان زدایی و حبس زدایی است. بنابراین ما باید مهریه را در حد و‌اندازه وسع زوج فرض بگیریم تا این موضوع تبدیل به معضلی برای خانوادها و جامعه نشود. اگر این موضوع باشد به نظر می‌رسد که هم اشکال شرعی دارد و هم اینکه روح قانون جمهوری اسلامی آن را نمی‌پسندد.»

راهکار دیگر این است که ما کلاً سکه را از مهریه برداریم یا کم کنیم و دارایی‌های دیگری مانند زمین و… را جایگزین کنیم تا در زمان مطالبه زوجه، زوج با مشکل پرداخت روبه‌رو نشود.

بهمن کشاورز: سایه تهدید تغییر قانون مهریه بر سر بانوان

اگر تعیین سکه به عنوان مهریه قانوناً ممنوع شود به ناچار لازم‌الاجرا است. اما فکر نمی‌کنم که این حرکت مشکلی را حل کند زیرا می‌شود چیزهای دیگری را که به همین نحو در معرض افزایش قیمت باشند به عنوان مهریه قرار داد .

مضافاً اینکه تعیین مهریه امری است بین زوج و زوجه و امر خصوصی مردم محسوب می‌شود پس دخالت هر چه کمتر در این قبیل امور از جانب دولت و حاکمیت قابل توصیه است.

فقط در مورد اینکه تعیین مهریه به عنوان سکه از طریق سکه طلا را ممنوع کنند بلامانع به نظر می‌رسد اما دخالت در مهریه و میزان و سقف آن قابل قبول نیست زیرا به حقوق خصوصی افراد مربوط است. شورای نگهبان با چنین اقدامی موافقت نمی کند.

در خصوص اینکه این اقدام مجلس تا چه‌اندازه قدرت بازدارندگی داشته و می‌تواند موجب کاهش تعداد زندانیان مهریه شود و در صورتی که عطف به ما سبق شود ممکن است مشکل برخی از زندانیان مهریه را حل کند اما به طور کلی این یک شمشیر دو لبه است.

از یک سو ممکن است باعث تقلیل تعداد کسانی شود که به علت عدم تمکن مالی گرفتار زندان می‌شوند اما از طرف دیگر قطعا به زیان بانوان خواهد بود، به ویژه زنانی که فاقد تخصص، شغل و استقلال مالی هستند.

 

برای دریافت مشاوره از وکیل خوب در مشهد میتوانید با شماره های کارشناسان دادپلاس در تماس باشید.

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا