اخباراخبار و مقالات وکیل دادگستری در مشهدوکیل دیه

تفاوت شلاق حدی و شلاق تعزیری – شهادت دروغ یا شهادت کذب در دادگاه جرم است؟

تفاوت شلاق حدی و شلاق تعزیری | وکیل دیه در مشهد

تفاوت شلاق حدی و شلاق تعزیری توضیح وکیل دیه در مشهد

تفاوت شلاق حدی و شلاق تعزیری : شلاق حدی:
قانون گذار میزان مجازات حدی را از قران اقتباس کرده است و مقدار آن مطابق با قران است و مانند مجازات شرب خمر که میزان آن 80 ضربه تازیانه است که قاضی نمیتواند در رای خود میزان آن را از 80 ضربه کم یا زیاد کند.
در اجرای حکم شلاق حدی اگر تازیانه به قسمتی دیگر از بدن جانی برخورد کند، تازیانه زننده مسئول نیست.

شلاق تعزیری:
میزان شلاق تعزیری را مجلس تصویب کرده است که اغلب مجازات های تعزیری حداقل و حداکثر در قانون تعیین شده است و قاضی دادگاه بین این حداقل و حداکثر را بیان میکند.
در اجرای حکم شلاق تعزیری اگر هنگام تازیانه زدن به جای دیگری از بدن جانی اصابت کرد و او صدمه دید شخصی که تازیانه میزند مسئول است و حتی ممکن است به جانی دیه هم پرداخت شود.

شهادت دروغ یا شهادت کذب

از جمله جرایم کیفری می باشد و بدان معناست که شخصی در دادگاه یا نزد مقامات رسمی مورد موضوعی،مطالب کذب و دروغی را عنوان کند این عمل وی شهادت دروغ یا شهادت کذب محسوب می شود .همچنین پس گرفتن شهادت به این معنا که اگر فردی که شهادت داده است خود مدعی شود که به دروغ شهادت داده است مشمول عنوان شهادت کذب می شود
مطابق ماده 650 از کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به سه ماه و یک روز تا دو سال حبسی و یا به یک میلیون و پانصد هزار یا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر و اطلاع از روش وصول وجه سفته کلیک کنید.ارتباط با ما ازطریق  اینستاگرام

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا