مقالات بهترین وکیل

تعریف انواع قتل

آشنایی با انواع قتل

انواع قتل طبق ماده 204 قانون مجازات اسلامی به سه نوع تقسیم میشود:

1-قتل عمد

2-قتل شبه عمد

3-خطای محض

تعریف لغوی قتل

قتل را به دو صورت لغوی و اصطلاحی میشود تعریف کرد.قتل در لغت به معنای کشتن و در اصطلاح به معنای سلب حیات از انسان بدون مجوز قانونی و یا با مجوز قانونی

تعریف قتل عمد

یکی از انواع قتل ، قتل عمدی میباشد قتل عمدی قتلی است که عملی که در مورد مقتول انجام میابد آگاهانه بود و مقصود از ان نیز کشتن وی میباشد.

قتل در چه مواردی قبل عمدی محسوب میشود؟

  • مواردي كه قاتل با انجام كاري قصد كشتن شخص معين يا فرد يا افرادي غير معين از يك جمع را دارد خواه آن كارنوعا” كشنده باشد خواه نباشد ولي در عمل سبب قتل شود .
  • مواردي كه قاتل عمدا” كاري را انجام دهد كه نوعا” كشنده باشد هرچند قصد كشتن شخص را نداشته باشد .
  • مواردي كه قاتل قصد كشتن را ندارد و كاري را كه انجام مي دهد نوعا” كشنده نيست ولي نسبت به طرف بر اثر بيماري و يا پيري يا ناتواني يا كودكي و امثال آنها نوعا” كشنده باشد و قاتل نيز به آن آگاه باشد.

تعریف قتل شبه عمد

در این نوع از قتل،عملی که قاتل در مورد مقتول به صورت آگاهانه بوده اما  قصد قتل در میان نیست و همچنین عملی که انجام یافته است نیز کشنده نبوده و به صورت اتفاقی بوده است.

مواردی که طبق قانون 219 مجازات اسلامی در حکم قتل شبه عمد میباشد:

  • هرگاه مرتکب نسبت به مجنیٌ‌علیه (فردی که به او صدمه زده می شود) قصد رفتاری را داشته لکن قصد جنایت واقع شده یا نظیر آن را نداشته باشد و از مواردی که مشمول تعریف جنایات عمدی می‌گردد، نباشد.
  • هرگاه مرتکب، جهل به موضوع داشته باشد مانند آنکه جنایتی را با اعتقاد به اینکه موضوع رفتار وی شیء یا حیوان و یا انسان با شرایط خاصی است به مجنیٌ‌علیه وارد کند، سپس خلاف آن معلوم گردد.
  • هرگاه جنایت به سبب تقصیر مرتکب واقع شود، مشروط بر اینکه جنایت واقع شده مشمول تعریف جنایت عمدی نباشد.

تعریف قتل خطای عمد

یکی دیگر از انواع قتل ، قتل خطای عمد میباشد در این نوع ار قتل جانی نه قصد جنایت نسبت به مجنی علیه را دارد و نه قصد کاری که بر او انجام داده مانند آنكه تیری به قصد شكاری رها كند و به شخص برخورد نماید.

برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل در مشهد با شماره های کارشناسان دادپلاس در تماس باشید

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا