مقالات بهترین وکیلمقاله

تساوي ديه زن و مرد

موضوع قانون تساوی دیه زن و مرد در ایران

رئيس فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي از آماده‌شدن طرحي براي تساوي ديه زن و مرد خبر داد و گفت: «به‌زودي امضاهاي اين طرح جمع‌آوري و به هيئت‌رئيسه تقديم مي‌شود».

بر اساس قانون مجازات اسلامي ايران و مطابق فتواي بسياري از فقهای شيعه و سني، ديه زن نصف ديه مرد است. اين رأي در ميان فقها مخالفاني نيز دارد. دليل عمده گروه اول، تصريح برخي از روايات بر نصف‌بودن ديه زن نسبت به مرد است.

گروه دوم نيز با تمسک به اطلاق آيه قرآن و برخي از روايات دیگر به تساوي ديه زن و مرد فتوا داده‌اند. در اين گزارش، اين نظريات تا حدودي تجزيه و تحليل و ارزيابي شده و ديدگاه‌هايي نيز ارائه شده است.

با وجود تأکيد دين اسلام به برابري حقوق افراد، قانون مجازات اسلامي حاوي مقررات متفاوتي درباره زنان و مردان است که گويا هدف از اين تفاوت‌ها، جنبه حمايتي آن براي زنان و مردان است؛ مسئله‌اي که در شرايط امروزي و با توجه به پررنگ‌شدن نقش اجتماعي زنان، کفه ترازوي عدالت را به سوي مردان سنگين‌تر مي‌کند.

ماده 550 قانون مجازات اسلامي،تساوي ديه زن و مرد

بر اساس ماده 550 قانون مجازات اسلامي، ‌ديه زن نصف ديه مرد بوده و علت آن، جدا از مسائل فقهي، تفاوت جايگاه اجتماعي و اقتصادی زنان در برابر مردان عنوان شده است. با نگاهي به شرايط زندگي امروزي، به نظر مي‌رسد دغدغه اجتماعي و اقتصادي براي اين تفاوت ديگر حل شده باشد؛ اما نگاه غالب بر موضوعات حقوقي، اين مسئله را در تمام اين سال‌ها برنتابيده و تنها جايي کوتاه آمده است که ديه، ديه تصادفات باشد و شخصي غيرحقيقي، يعني شرکت بيمه، ناچار به پرداخت آن باشد.

دیه تصادف

در سيستم قضائي ايران با اصلاح ماده 10 قانون بيمه اجباري مسئوليت مدني دارندگان وسايل نقليه موتوري زميني در مقابل شخص ثالث، ديه‌اي که در حوادث رانندگي به خانم‌ها تعلق مي‌گرفت، با مردان مساوي شد.

بديهي است بايد در نظر داشت که در اين مورد از يک سو، قانون خاصي که به آن اشاره کرديم وجود دارد و از ديگر سو پرداخت ديه در اين‌گونه موارد، ابتدائاً مبتني‌بر قرارداد است و لذا نمي‌توان قياساً آن را به مورد قتل عمد تسري داد.

اگر در زمینه دیه نیاز به بهترین وکیل در مشهد دارید لطفا با شماره های کارشناسان دادپلاس در تماس باشید و برای رزرو وقت مشاوره حضوری رایگان با این عزیزان در تماس باشید

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. ممنون مفید بود
    امیدوارم قوانین همیشه نقطه پیشرفت داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا