مقالات بهترین وکیلمقاله

تاثیر طلاق بر کودکان

طلاق با کودکان شما چه می کند

از نظر علم روانشناسی تاثیر طلاق بر کودکان بسیار زیاد است به همین دلیل است که بسیاری از افراد بخاطر نگرانی از این موضوع از گرفتن طلاق منصرف مشوند.تاثیر طلاق بر روی کودکان یک موضوع بسیار مهمی است که والدین باید از میزان تاثیرات طلاق بر روی کودکان درک روشنی داشته باشند تا بتوانند از تاثیرات منفی بکاهند.

چند نکته مهم در زمینه تاثیر طلاق بر کودکان

 

۱) تأثیرات طلاق بر روی کودکان تأثیرات بالقوه ای هستند.

 

۲) این تأثیرات در گروه های مختلف سنی کودکان متفاوت است.

 

۳) میزان این تأثیرات به عوامل زیادی بستگی دارد که تقریبا تمام آنها در کنترل شما هستند.

 

حال در ادامه به تاثیرات طلاق بر روی کودکان بحث خواهیم کرد

 

 احساس ناامنی و هراس از آینده:

یکی از تاثیرات منفی که طلاق میتواند بر روی کودکان بگذارد ، کاهش احساس امنیت کودکان است. در این مواقع کودک از خود میپرسد : آیا فقیر میشویم؟ آیا به حد کافی غذا خواهیم داشت و … و یا از این دسته سوالات در ذهن کودک شکل خواهد گرفت که احساس امنیت او را در هر زمینه ای کاهش خواهد داد

 

ترس از ترک شدن:

بعد از طلاق گرفتن والدین و جدا شدن این دو از هم بعد از مدتی کودک نبودن یکی از والدین را احساس میکند و ترس این را دارد که نکند یه زمانی یکی از والدین دیگر نیز او را ترک کند و تنها بماند

 

طردشدگی:

کودکان طلاق ممکن است احساس طرد شدگی کنند. یادمان باشد کودکان خود را در مرکز جهان می دانند و بنابراین هر اتفاقی که روی دهد به نحوی به آنها مربوط می شود.

 

احساس گناه:

کودکی که والدین او تصمیم به طلاق گرفته اند در بیشتر مواقع به این نتیجه میرسند که احتمالا رفتار و گفتار آنها دلیل طلاق گرفتن والدین شده است از این رو احساس گناه و شرمندگی میکنند این رفتار حتی در نوجوانان پرخاشگر نیز ممکن است اتفاق بیوفتد که ممکن است رفتار انها باعث طلاق پدر و مادر شده است

 

ناتوانی:

کودکانی که خود را در اختلاف میان والدین مسئول می دانند فکر می کنند می توانند به اوضاع سروسامان بدهند و سعی می کنند «بچه بهتری» باشند. آنها تصور می کنند می توانند کاری انجام دهند که والدین مجدداً در کنار یکدیگر زندگی کنند. وقتی این اتفاق نمی افتد و نقشه های کودکان با شکست مواجه می شود آنها احساس ناتوانی و ناامیدی می کنند.

 

بلاتکلیفی:

یکی از تاثیرات طلاق بر روی کودکان زمانی اتفاق میوفتد که والدین در حضور کودک به تحقیر یکدیگر میپردازند در این موقع کودک احساس میکند باید طرف یکی از والدین را بگیرد در این زمان تصمیم گیری بسیار سخت است و همچنین این تفکر را دارد که اگر طرف هیچ کدام نگیرد ممکن است از طرف هر دونفر ترک شود به همین دلیل کودک دچار بلاتکلیفی میشود.

 

اندوه:

کودکان طلاق به شدت احساس اندوه و استیصال می کنند و اعتقاد دارند که دیگر عضوی از یک خانواده نیستند. در واقع احساس کودکان طلاق مشابه احساس کودکانی است که والدین خود را بر اثر بیماری یا تصادف از دست داده اند ولی به اندازه آنها مورد حمایت قرار نمی گیرند و ممکن است به شدت دچار افسردگی شوند.

 

اضطراب:

کودکان طلاق ممکن است احساس اضطراب کنند و خود را تحت فشار ببینند. به عنوان مثال احتمال دارد آنها وظایف بیشتری را در خانه برعهده بگیرند. در ضمن ممکن است یکی از والدین یا هر دو آنها از کودکان به عنوان مشاور استفاده کنند. در این مواقع کودکان که احساس می کنند بزرگ شده اند و دوست دارند کمک کنند اضطراب خود را پنهان می نمایند.

 

تنهایی:

کودکان طلاق ممکن است احساس تنهایی کنند و دل شان برای والدینی که از آنها جدا شده اند تنگ شود. معمولا والدینی که در کنار کودکان می مانند آنقدر گرفتار مشکلات خود هستند که به فرزندشان نمی رسند.

احتمال دارد طلاق بر روی رابطه کودکان با همسالانشان نیز تأثیر بگذارد و کودکان در جاهای دیگر به دنبال آرامش بگردند و یا طرد شوند.

 

 خشم:

خشم احساسی متداول درمیان کودکان طلاق است که در اثر عدم درک یا پذیرش این مسئله روی می دهد. کودکان گاهی خشم خود را نشان نمی دهند. خشم کودکان زمانی رواج پیدا می کند که دلایل طلاق روشن نباشد. در این مواقع کودکان به خاطر آنچه از نظر آنها «غیرضروری» است از والدین خود می رنجند.

 

افسردگی:

افسردگی از تأثیرات مستقیم طلاق محسوب می شود و در واقع یک تأثیر ثانوی است که به دنبال اندوه، احساس تنهایی و طردشدگی به وجود می آید. افسردگی نشانه آن است که کودکان حمایت کافی برای رویارویی با مسئله طلاق دریافت نکرده اند.

وکیل طلاق در مشهد

 

برای جلوگیری از تاثیرات منفی طلاق بر روی کودک کافیست با شماره دادپلاس در تماس باشید تا با بهترین وکیل مشهد یک وقت مشاوره داشته باشید.

 

 شاید خواندن این مقاله برای شما جالب باشد : 12 شرط طلاق

تقسیم بندی سنی کودکان طلاق و رفتار هر گروه سنی

 

تاثیرات طلاق از تولد تا سن 5 سالگی

اغلب کودکان در طلاق در این رده سنی، به سادگی تغییرات و برنامه‌های پدر و مادر را می‌پذیرند. این مسئه می‌تواند به این دلیل باشد که آن ها هنوز به اندازه کافی از عرف آگاه نیستند،. البته اگر کمی بزرگتر شوند وارد چرخه غم و اندوه خواهند شد، حتی اگر طلاق سال‌ها پیش صورت گرفته باشد.

کودکان در سن دو سالگی شروع احساس اعتماد و آینده نگری در جهان و محیط خود را تجربه می‌کنند. وقتی که تغییرات مربوط به طلاق اتفاق می‌افتد، اغلب احساس می‌کنند که کنترل جهانشان از دستشان خارج شده که منجر به افزایش کج‌خلقی‌ها و نمایش‌های عاطفی از ناامیدی، خشم و اضطراب می‌شود. والدین در این وضعیت می‌بایست قوانین خانه مادر و پدر را تا حد ممکن مشابه نگه دارند و هردوی آن‌ها غالبا با کودک تعامل داشته باشند. در وضعیت ایده‌آل کودک هر روز با هر دوی آن ها ارتباط مستقیم یا تلفنی و حتی ارتباط تصویری از طریق اینترنت داشته باشد.

هر چه قدر که بیشتر احساس کنند که در زندگی‌شان پدر و مادر دارند، احساس امنیت و عشقشان حتی در سنین خیلی پایین بیشتر خواهد بود. تصاویر کودک با هر دو والدین و نیز یک آلبوم عکس یا یادآورهای دیگر رابطه بین والدین و فرزند حیاتی است. همچنین مهم است که والدی که زمان فرزندپروری بیشتری در اختیار دارد(غالبا مادر)، به صورت مستدام از والد دیگر صحبت کند و به کودک یادآوری کند که هردوی والدین برای امنیت, عشق و توجه بیشتر با هم همکاری می‌کنند. بچه‌های کوچک نیز ممکن است برای دفعات اولی که به تنهایی با پدر یا مادر خود وقت می‌گذرانند، خجالتی یا ترسو باشند، بنابراین هردوی والدین باید در این زمان‌ها آن را تشویق و حمایت کنند.

تاثیرات طلاق از 6 سالگی تا 8 سالگی بر روی کودک

در بسیاری از مطالعات مربوط به کودکان در طلاق در رده سنی ۶ تا ۸ سال، با عنوان دلسوزان والدین شناخته می‌شوند. آن‌ها واقعا می‌خواهند که پدر و مادر احساس خوبی داشته باشند و در زندگی جدیدشان شاد باشند. این کودکان تمایل دارند که راجع به هر یک از والدین با دیگری صحبت کنند و فراهم کردن شرایط برای کودک برای بیان نکات مثبت و این که به او اجازه دهید تا در خانه شما راجع به والد دیگرش احساس خوبی داشته باشد، ضروری است. همچنین باید از طعنه زدن و پرسیدن سوالاتی که باعث ناراحتی کودک می‌شود، اجتناب کرد.

این بچه‌ها همچنین نیاز دارند که احساسات خود را مورد تایید قرار دهند. هرچند ممکن است شما به دلیل بالغ شدن ، در رابطه با طلاق خوشحال یا خوشبین باشید، احتمال دارد که بچه‌ها در این سن ناراحت شوند و کودکان در طلاق احساس تنهایی یا بی کفایتی داشته باشند. گوش دادن به آن‌ها بدون قضاوت و اجازه دادن به آن‌ها برای داشتن احساسات خود در مورد طلاق و صحبت کردن با شما در مورد آن‌ها بسیار مهم است. یافتن یک مشاور برای این گروه از کودکان بهترین راه حل است، زیرا آن‌ها نمی توانند به راحتی راجع به احساساتشان  با شما صحبت کنند چرا که احساس می‌کنند ممکن است شما را ناراحت کنند. با این حال، آن‌ها می‌توانند بدون هیچ مشکلی در گفتگو با یک غریبه صحبت کنند.

 

تاثیرات طلاق از 9 سالگی تا 13 سالگی

کودکان در طلاق در محدوده نه تا دوازده ساله به دلایل مختلف نسبت به طلاق به طرق مختلف پاسخ می‌دهند. یکی از مسائل مهم این است که آنها با هویت خود در حال مبارزه هستند – زیرا نه کاملا کودکند و نه کاملا نوجوان، بنابراین تغییرات احساسی  این گروه سخت خواهد بود. بی‌قراری یا رد کردن طلاق در این رده سنی در کودکان در طلاق ، طبیعی است.

کودکان این رده سنی از مشکلات موجود در خانواده آگاهند، به ویژه اگر مکالمات منفی و خصمانه بین پدر و مادر را شنیده باشند. آن‌ها ممکن است این تفکر را داشته باشند که پدر و مادر به خاطر طلاق سرزنش می‌شوند، بنابراین به عنوان یک پدر و مادر بد مستحق تنبیه از طریق رد شدن توسط فرزند خود هستند. اغلب این کودکان، با توجه به این که پدر و مادر را مقصر طلاق می‌دانند، نمی‌خواهند با هیچ یک از آن‌ها ارتباط داشته باشند.

در نهایت این مسئله کودک را به خطر می‌اندازد، چرا که به داشتن پدر و مادر در زندگی نیاز دارد. هر یک از والدین که رابطه مداوم با کودک دارند، بایستی رابطه بین فرزند با والد دیگر را تشویق و حتی تسهیل کنند. معمولا وقتی کودک متوجه می‌شود، که پدر یا مادر هنوز هم پدر یا مادر خوبی است، به همکاری با او علاقه نشان می‌دهد که تنها به حفظ رابطه دوستانه بدون در نظر گرفتن نتایج آن کمک می‌کند.

وکیل طلاق

 

تاثیرات طلاق از سن 13 سالگی تا 18 سالگی

فرزندان بزرگتر به طلاق با دو روش پاسخ می‌دهند. در روش اول، طلاق را مسئله‌ای بین والدین دانسته و با هر دوی آن ها رابطه‌ی خوبی را ادامه می‌دهند. در روش دوم، یکی از والدین را مجرم و دیگری را قربانی پنداشته و در روابط بین آن دو دخالت می‌کند. باز هم بسیار مهم است که تعامل کودک با والدین را تسهیل، تشویق و حتی به طور فعال ترویج دهیم، حتی اگر این تعاملات کوتاه یا مختصر باشد.

اغلب فرزندان بزرگتر برای کمک به خانواده داوطلب انجام وظایف بیشترند. ضروری است که این فرزندان خودشان را مسئول مراقبت خواهران و برادران و والدین حین طلاق ندانند. در حالی که آنها ممکن است داوطلب شوند تا کمی بیشتر کار کنند، هرگز نباید احساس کنند که یک فرد بالغ در خانه هستند. برای هر دوی والدین مهم است که به یاد داشته باشند که این کودکان بالغ واقعا بچه هستند، و آن‌ها باید وقت خود را داشته باشند.

در نظر داشته باشید که باز نگه داشتن خطوط ارتباطی و هر روز وقت گذراندن فرزندتان صحبت درباره دستاوردها، نگرانی‌ها و سوالاتش می تواند به هر دو والدین کمک کند تا با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند و همچنین به مشکلات کودکان توجه کنند. این امر رایج است که کودکان با یکی از والدین صحبت کنند، بنابراین والدین باید بتوانند نگرانی‌ها، منافع و مشکلات فرزندان خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا بتوانند با هم همکاری کنند.

با کودکان خود درباره طلاق صحبت کنید

والدینی که تصمیم به طلاق گرفته اند یکی از چالش های سختی که با آن روبه رو میشوند صحبت کردن با کودکان خود در زمینه طلاق است. اگر کودکان از نطر سنی یخورده یزرگتر باشند ممکن است آگاه تر باشند و درک بیشتری داشته باشند و این کار را برای والدین راحتر میکند.

در ادامه یک سری سوالاتی را مطرح میکنیم که ممکن است کودک از شما بپرسد، با دانستن سوالات احتمالی میتوانید خود را برای صحبت کردن با کودک آماده کنید.

 

  • چرا شما این کار را می‌کنید؟
  • آیا شما دیگر، یکدیگر را دوست ندارید؟
  • من کجا زندگی خواهم کرد؟
  • چه زمانی می‌توانم با هر یک از شما وقت بگذرانم؟
  • طلاق به چه معنی است؟
  • آیا شما از هم متنفرید؟
  • آیا هنوز مرا دوست دارید؟
  • من به دوستانم چه باید بگویم؟
  • زندگی من در اثر این تصمیم چگونه تغییر خواهد کرد؟

 

باید بدانید که تا چه حدی میتوانید با کودکان صحبت کنید

والدین ابتدا باید با یکدیگر درباره صبحت با کودک خود در زمینه طلاق صحبت کنند و به تفاهم برسند تا چه چیزهایی را در باره طلاق خود به کودکان خود بگویند.مواردی که ضروریست تا درباره طلاق با کودک خود صحبت کنید را در ادامه مطرح کرده ایم:

  • جایی که زندگی خواهند کرد.
  • چند وقت یک بار می‌توانند هریک از والدین را ببینند.
  • هردوی والدین فرزندان را دوست دارند، از آنها مراقبت می‌کنند و بخش مهمی از زندگی کودکان خواهند ماند.
  • هر گونه تغییراتی که ممکن است در فعالیت‌های خانه / مدرسه / فعالیت‌های اضطراری آن‌ها رخ می‌دهد.
  • تغییرات سبک زندگی (مثل تعداد دفعات خارج از منزل غذا خوردن در هفته)

بچه‌ها لازم نیست درباره موارد زیر اطلاعاتی داشته باشند:

  • چرا یک نفر یک همسایه، والد یا شریک بد است؟
  • هر گونه احساس، افکار یا عقاید منفی در مورد والد دیگر
  • نقش دیگران (انسان‌ها، امور وروابط دیگر) در طلاق
  • جزئیات دقیق طلاق
  • افشای مالی فراتر از اصول
  • اطلاعات پرداخت پشتیبانی کودک
  • اختلالات شخصیت والد دیگر

 

فرزندان بزرگتر ممکن است سوالات بالغانه‌ای بپرسند ولی نباید نگاه آن‌ها را نسبت به والد دیگر منفی کنیم. همه سوالاتی که کودکان می‌پرسند، نباید پاسخ داده شوند، حتی اگر تنها راه پاسخ دادن به آن‌ها “نه” باشد. درست است که کودکان از ما جواب می‌خواهند ولی ممکن است با این جواب به آن‌ها آسیب بیشتری وارد شده یا این که بیشتر درگیر مسئله طلاق شوند. اگر شما در رابطه با پاسخ‌های خود مصمم باشید، کودکان به زودی متوجه خواهند شد که شما تمایل ندارید درباره جرئیات طلاق صحبت کنید و به این ترتیب کمتر در رابطه با والد دیگر احساس تناقض می‌کنند.

چند نکته حساس درباره صحبت با کودک در زمینه طلاق

همه بچه‌ها، باید با هم به گفتگو درباره طلاق با هر دوی والدین بپردازند. این تضمین می‌کند که کودکان و والدین همه اطلاعات را شنود می‌کنند و اطلاعات مستمر را به فرزندان می‌دهند. اگر بچه‌ها اطلاعات مخلوطی از پدر و مادر دریافت کنند، اضطراب و سردرگمی در طول فرایند افزایش خواهد یافت. گاهی اوقات یک درمانگر خانوادگی، رهبر مذهبی، مشاور یا حتی یک عضو خانواده می‌تواند به عنوان یک واسطه یا مشاور خانواده به این گفتگوهای دشوار کمک کند.

سناریوی بدتر این است که در مورد همه چیز بحث نداشته باشیم، که باعث می‌شود فرزندان سردرگم شده و استرس بالایی تحمل کنند. خواندن یک کتاب درباره طلاق با فرزند شما نیز ممکن است کمک کند. از کتابدار یا مشاور مدرسه بخواهید که فهرستی از کتاب‌های طلاق که مخصوص کودکان تهیه شده است، را برای شما تهیه کنند.

برای دریافت مشاوره از وکیل طلاق در مشهد میتوانید با شماره 09152491040 در تماس باشید

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا