ارثمطالب حقوقیمقالات بهترین وکیلوکیل

بدهی های متوفی -پرداخت بدهی های متوفی بر عهده چه کسی است

بدهی های متوفی

پرداخت بدهی های متوفی بر عهده چه کسی است – توضیح توسط وکیل در مشهد 09152491040

هر گاه کسی فوت میکند ، ممکن است اموال یا بدهی هایی را برای بازماندگانش بر جای گذارد ، اگر دارایی های فرد بیش از بدهی هایش باشد که مشکلی نیست و پس از پرداخت بدهی هایش،باقی اموال بین ورثه تقسیم می شود ، اما اگر دارایی ها جوابگوی بدهی ها نبود ، چه کسی مسئول پرداخت بدهی های متوفی است /؟

زمانی که فردی فوت میکند ، اموالی را از خود به جای گذاشته و این دنیا را ترک میکند و بای همین به اموال و بدهی های باقی مانده از متوفی ، اصطلاحا ترکه یا ماترک می گویند . اگر چه با فوت فرد ، وراث او مایلند تا هرچه سریع تر به سهم خودشان برسند ، اما ورثه،قائم مقام متوفی در امور مالی او هستند و از این حیث حق تصرف فوری در ترکه را ندارند ، اما در بدو امر مسدولیت اداره و نگهداری ترکه و پرداخت دیون متوفی و انجام تکالیف قانونی دیگری را به عهده دارند که بعد از انجام این تشریفات ، انگاه نوبت به تقسیم ترکه بین ورثه می رسد.

در ماده 868 قانون مدنی در همین خصوص مقرر شده است که مالکیت ورثه نسبت به ترکه متوفی مستقر نمی شود ، مگر پس از ادای حقوق و دیونی که به ترکه میت تعلق گرفته
در سه موردی که بیان می شود ما ترک متوفی اول به آن ها اختصاص پیدا میکند بعد اگر چیزی اضافه از اموال متوفی باقی بماند بین ورثه تقسیم می شود .

1- هزینه کفن و رفن خود متوفی

2- مربوط به طلبکاران دارای رهن یا وثیقه از اموال متوفی است که در قانون از انها با عنوان ( طلبکاران با حق رجحان ) نامبرده شده است .

3- پرداخت حقوق و دستمزد افراد در خدمت متوفی است

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا