خانوادهمطالب حقوقیوکیل طلاقوکیل طلاق در مشهد

دختران باکره چگونه میتوانند بدون اجازه پدر ازدواج کنند ؟

دختران باکره چگونه میتوانند بدون اجازه پدر ازدواج کنند ؟ توضیح وکیل طلاق در مشهد

در برخی موارد ممکن است پدر بدون دلیل محکمه پسند و منطقی با ازدواج دختر باکره مخالفت کند و از دادن اجازه امتناع کند . در این خصوص راهکار آن را ماده 1043 قانون مدنی چنین پیش بینی نموده که گرچه اجازه ازدواج دختر دوشیزه با پدر اوست لیکن چنانچه شخص هم تراز خودش را پیدا کرد میتواند با معرفی به دادگاه خانواده نسبت به ثبت ازدواج رسمی اقدام کند
ماده 1043 قانون مدنی چنین پیش بینی کرده که گرچه اجازه دختر دوشیزه با پدر اوست ، لیکن چنانچه شخص هم راز خودش را پیدا کرد میتواند با معرفی به دادگاه نسبت به ازدواج رسمی اقدام کند .
البته راه میانبری که در این زمینه توصیه میگردد این که بزرگترعا به جوانا فرصت بدهند با همسر آینده خود صحبت کنند و در عین حال نیز از راهنمایی های لازم برای تشکیل خانواده آگاه شوند .

زیرا اولا:

امر ازدواج از چنان اهمیتی برخوردار است که تبعات شکست آن بسیار سنگین و طاقت فرساست

و ثانیا :

با سایر مناسبات زندگی متفاوت است و ضمن این که با پذیرش مسئولیت و قبول تعهدات همراه است ، سرنوشت زن و شوهر لاجرم به هم گره میخورد و در هم تاثیر میگذارد .
بدین طریق است هم به میل باطنی دختر و پسر توجه شده و هم جوانان با بهره گیری از اندوخته های بزرگتر ها در تمام طول زنگی از حمایت و پشتیبانی اولایء خود برخوردار میشوند .
از سوی دیگر ، مطابق ماده 1044 قانون مدنی در صورت غیبت یا عدم دسترسی به ، ولی قهری ، دختر میتواند با اذن دادگاه نسبت به ثبت ازدواج خود در دفترخانه اقدام کند .

بنابراین چنانچه آن ها در قید حیات نباشند یا محجور بوده و یا تحت قیمومت باشند ، دختر در ازدواج استقلال دارد و به اجازه شخص یا مرجع دیگری لازم ندارد ؛ بنابراین در عین این که اجازه پدر یا جد پدری برای دختر باکره ضروری است ، اما اگر دختر در شرایطی قرار دارد که اولا پدر یا جد پدری در محل حاضر نباشند ثانیا دسترسی به پدر و جد پدری خود نداشته باشد و عادتا اجازه از آنان غیر ممکن باشد و ثالثا دختر در شرایطی باشد که نیاز به ازدواج دارد ؛

در این شرایط نیز میتواند بدون اجازه پدر و جد پدری ازدواج کند .

البته باید یاد آور شد موارد مشمول ماده 1043 و 1044 که بر لزوم اجازه پدر درمودر دختر باکره تاکید دارد و در عین حال در شرایطی امکان ازدواج از طریق حکم ادگاه را تسهیل میکند ، ازتباطی با

سن و سال و نیز بلوغ دختر ندارد و صرف این که دختر باکره باشد حتی اگر سن بالایی داشته باشد یا اگر قبلا ازدواج کرده و طلاق گرفته باشد ، اما همچنان باکره باشد مشمول مقررات مذکور است .

 

برای اطلاعات بیشتر و ارتباط با وکیل طلاق و وکیل طلاق توافقی و وکیل دیه در مشهد با ما در تماس باشید . 09152491040

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا