ارثخانوادهمطالب حقوقیمقالات بهترین وکیلوکیل

اجرت‌المثل بعد از مرگ همسر

💢اجرت‌المثل بعد از مرگ همسر

توضیح با بهترین وکیل در مشهد

✅در تعریف اجرت‌المثل باید گفت که زن وظایف خاصی در زندگی زناشویی دارد كه توسط قانون و شرع برشمرده شده است. این وظایف شامل تمكین عام و تمكین خاص است.

🔹تمكین عام به معنای حضور زن در زندگی مشترک و عمل به وظایفی است كه شرع و قانون تعیین كرده است.

🔹مثلا زن شرعا نمی‌تواند بدون اجازه همسرش از خانه خارج شود. ادامه تحصیل و كار كردن زن در خارج از منزل نیز باید با اجازه شوهر باشد، هر چند در حال حاضر بسیاری از زنان این حقوق را در عقدنامه دریافت می‌كنند.

🔹تمكین خاص نیز به معنای عمل كردن زن به وظایف زناشویی است. حال اگر زن در طول زندگی مشترک و در خانه همسر خود، كاری به جز این موارد را به دستور شوهر انجام دهد، مستحق پاداشی است كه به آن اجرت‌المثل گفته می‌شود.

🔹قانون در صورت فوت شوهر، تکلیف این پرداخت را نیز معلوم کرده است که برابر آن: «زوجه می‌تو اند در صورت مطالبه، اجرت المثل ایام زندگی مشترك خود را از ماترك زوج متوفی با جلب نظر كارشناس مطالبه كند.»

 

سوال :آیا کسی میتواند در وصیت نامه وراث را از ارث محروم کند ؟

🔹مطابق قانون وصیت اشخاص محدود به ثلث اموال ایشان بوده و مازاد بر ثلث منوط به تنفیذ سایر ورثه می‌باشد و در قالب وصیت نمی‌توان سایر افراد را از ارث محروم نمود. در نهایت صرفا می‌توانید در زمان حیات خود اقدام به صلح اموال خود با لحاظ شرایط و تحت قیودی نمایید.

 

برای پاسخ به سوال شما عزیزان و همچنین برقراری ارتباط با وکیل در مشهد با شماره 09152491040 در تماس باشید.

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا