ارثمطالب حقوقیوکیل دیه

آیا میتوان وارث را از ارث محروم کرد ؟

آیا میتوان وارث را از ارث محروم کرد ؟( وکیل دیه در مشهد )

فرد تا زمانی که زنده است میتواند همه گونه دخل و تصرفی در اموال خود داشته باشد . برای مثال فردی که خانه های متعدد و اموال زیادیدارد ، تا در قید حیات است ، میتواند به موجب سند رسمی یا هرگونه انتقال قطعی ، اموالش را به نام دیگران انتقال دهد؛ هیچ کس هم نمیتواند به او اعتراضی داشته باشد.زیرا مال خودش بوده و اختیارش را داشته است . البته باید توجه داشت که عمر دست خداست و کسی نمیتواند پیش بینی کند چه زمانی مسافر آخرت است تا بر اساس آن تصمیم گرفته اموالش را تقسیم کند ؛ اما به هر حال منعی برای این نقسیم وجود ندارد.

حال اگر فردی در زمان حیات خود اقدامی برای انتقال اموالش نکرده باشد ، دیگر اختیار عمل سابق را نداشته و تنها میتواند برای پس از مرگش وصیت کند ؛ البته وصیت نسبت به کل اموال امکان پذیر نبوده و تنها نسبت به یک سوم اموال، امکان وصیت کردن وجود دارد و بر هیمن اساس ، ماده 843 قانون مدنی مقرر کرده است که ” وصیت به زیاده بر ثلث ترکه ، نافذ نیست مگر به اجازه وراث و اگر بعض از ورثه اجازه کند فقط نسبت به سهم او نافذ است . ”

از سوی دیگر ، قوعد ارث جزو قواعد امری و شرعی بوده که تخطی از آن جایز نیست و بنابراین وقتی سهم زوجه در صورت داشتن فرزند یک هشتم از عین اموال منقول و قیمت اموال غیر منقول تعیین شده ، این سهم قابل تغییر نیست . اما اگر متوفی بخواهد به برخی از وراث سهم کم تری برسد میتواند تا یک سوم اموال را به نفع سایر وراث وصیت کند تا به کسی که مد نظر اوست ، سهم الارث کمتری برسد ؛ بنابراین محرومیت کلی افراد از ارث امکان پذیر نیست.

 

ارتباط با وکیل دیه = 09152491040

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا