مقالات حقوقی Law

آشنایی با پشت نویسی چک

آشنایی با پشت نویسی چک : اگر در کسب و کار خود با چک زیاد معامله میکنید پس حتما باید به نکاتی که در مورد پشت نویسی چک توجه داشته باشید و حتما در انجام این کار به این نکات توجه کنید تا در آینده مشکلی پیش نیاید.در ادامه یک سری نکات و تعاریفی را بیان میکنیم که لازم است افرادی که زیاد از چک استفاده میکنند با این نکات و تعاریف آشنا باشند.

چک یا سفته، کدامیک برای ضمانت دریافت طلب | بهترین وکیل در مشهد | وکیل در مشهد | وکیل طلاق توافقی در مشهد

 

در ابتدا تعریفی از پشت نوسی چک خواهیم گفت:

نوشتن اطلاعات شخصی مانند نام و نام خانوادگی ، آدرس و شماره تلفن همراه با دو امضا در پشت چک برای اثبات آن،پشت نویسی چک گفته میشود که برای نقد کردن چک نوشتن این موارد الزامی میباشد.

به طور کلی دو هدف برای پشت نویسی چک وجود دارد:

• پشت نویسی با هدف انتقال چک
• با هدف ضمانت کردن از صادرکننده و یا پشت نویسی قبل

چک | بهترین وکیل در مشهد | وکیل در مشهد

خواندن این مقاله شاید برای شما جالب باشد: گرفتن پایان کار

منظور از پشت نویسی با هدف انتقال چک:

در این نوع از پشت نویسی، دارنده چک با درج امضا در پشت سند یا چک، آن را به شخص دیگری واگذار می‌نماید. اگر مبلغ مندرج در چک در زمان مقرر توسط صادرکننده تامین نشود، بانک پرداخت کننده چک گواهینامه ای مبنی بر عدم پرداخت صادر می‌نماید.

ضمانت کردن صادرکننده و یا پشت نویسی قبلی چک

در نوع دوم پشت نویسی، شخص سومی‌به عنوان ضامن و با هدف افزایش اعتبار چک نزد دارنده آن، پشت چک را امضا می‌کند. عموما این کار با هدف ضمانت از صادرکننده و یا پشت نویسی قبلی صورت می‌پذیرد.

مسولیت هایی که بر عهده فردی که پشت نویسی چک انجام میدهد:

اگر پشت نویسی چک با هدف انتقال چک انجام شود، دارنده چک می‌تواند در صورتی که از زمان صدور گواهینامه عدم پرداخت بیش از ۱۵ روز نگذشته باشد، به پشت نویس چک مراجعه نماید و وجه مندرج در چک را از وی مطالبه نماید. البته دارنده چک میتواند برای وصول به صادرکننده و یا پشت نویس مراجعه کند.

بر طبق قانون پس از اتمام بازه ۱۵ روزه از زمان صدور گواهی عدم پرداخت، پشت نویس هیچ گونه مسئولیتی در برابر دارنده چک ندارد و دارنده سند فقط می‌تواند مبلغ موردنظر را از صادرکننده طلب نمایند.

 

برگشت شدن چک | برگشت خوردن چک | بهترین وکیل در مشهد | وکیل در مشهد | وکیل پایه یک در مشهد

اگر در زمینه پشت نویسی چک دچار مشکل شده اید میتوانید با بهترین وکیل مشهد در تماس باشید

 

اما در شرایطی که پشت نویسی چک با هدف ضمانت از صادرکننده صورت بگیرد، شرایط کمی‌متفاوت خواهد بود. در این حالت چنانچه دارنده چک برای وصول به بانک مراجعه نماید و چک موردنظر به دلیل عدم موجودی برگشت بخورد و سند مربوطه چک برگشتی تلقی شود، صادرکننده و ضامن مسئول پرداخت مبلغ مندرج در چک می‌باشند. لازم به ذکر می‌باشد که در این حالت محدودیت زمانی برای وصول در نظر گرفته نشده است. لذا دارنده چک می‌تواند در هر زمانی برای وصول مبلغ به صادرکننده و یا ضامن مراجعه نماید.

همان طور که مطالعه کردید، واضح است که پشت نویسی چک با هدف ضمانت با پشت نویسی به منظور انتقال چقدر متفاوت است. پشت نویسی به منظور ضمانت مسئولیت بالاتری دارد. اما چطور می‌توانیم متوجه شویم که پشت نویسی سند با چه هدفی صورت گرفته است؟

معیارهای تشخیص پشت نویسی چک (آشنایی با پشت نویسی چک )

• در مواقعی که پشت نویسی با هدف انتقال صورت پذیرد، تنها شخصی می‌تواند پشت نویس انتقال دهنده باشد که در زمان امضا، دارنده چک به حساب آید. پس در صورتی که پشت چک به غیر از دارنده سند توسط شخص ثالث امضا شده باشد، انتقال دهنده نیست و ضامن به حساب می‌آید.
• در صورتی که امضاکننده قصد و نیت خود را در زمان امضا، در پشت چک درج نماید، اراده امضاکننده به عنوان معیار تشخیص در نظر گرفته می‌شود. یعنی اگر امضاکننده در پشت نویس اعلام کند که این کار با هدف انتقال صورت گرفته است، ملاک همان عبارت خواهد بود.
• در صورتی که امضاکننده هدف خود از امضا را بیان نکرده باشد و بنا بر دلایلی مشخص شود که امضا کننده همان دارنده چک بوده است و سند مورد نظر در وجه حامل باشد، امضای وی با هدف انتقال در نظر گرفته می‌شود. ولی اگر در زمان امضا به عنوان شخص ثالث باشد و دارنده چک به حساب نیاید، به عنوان ضامن شناخته می‌شود.
• در شرایطی که نتوان تشخیص داد که امضاکننده شخص ثالث بوده است یا دارنده، با تکیه بر اماره تصرف وی به عنوان دارنده چک در نظر گرفته می‌شود و پشت نویسی سند نیز با هدف انتقال قلمداد می‌شود.

تفخیذ چیست؟

تفاوت چک حامل با غیر حامل

چکی که در وجه حامل نوشته و صادر می شود در وجه شخص خاصی نیست؛ حکم پول را داشته و قابل خرج کردن است. بنابراین تا حد امکان سعی کنید چک را در وجه حامل ننویسید. بلکه در وجه خود شخص و دلیل نوشتن چک در وجه او را هم ذکر کنید. مثلا: چک در وجه آقای قاسمی به منظور خرید خودرو پراید صادر شده است.

نکته قابل توجه در مورد پشت نویسی چک حامل

چک هایی که در وجه حامل صادر می شوند، چون که در وجه شخص خاصی نیستند، نیازی به پشت نویسی ندارند.
همچنین به طور کلی در پشت نویسی چک هیچ محدودیتی وجود ندارد و افراد می توانند بارها و بارها چک را دست به دست کنند.

 

امضا پشت چک حامل و غیر حامل به چه معناست ؟

امضا روی چک توسط صادرکننده چک صورت می‌گیرد و به آن معناست که به‌منظور پرداخت وجه، چک امضا و تحویل دارنده چک می‌شود. در ادامه نکاتی در این زمینه بیان میکنیم :
۱- امضا پشت چک حامل یا امضا به‌عنوان ظهرنویسی : اگر دارنده چک اعم از این که چک در وجه تنظیم شده باشد یا چک حامل باشد بخواهد چک را به فرد دیگری منتقل کند پشت چک را امضا و آن را تحویل فرد ثالث می‌دهد این عمل را ظهر نویسی یا انتقال حقوق و منافع چک می‌نامند.

۲- امضا پشت چک ضمانت : اگر شخصی پشت چک را بابت ضمانت پرداخت توسط صادرکننده امضا کند به این مفهوم است که من ضمانت می‌کنم که چک در تاریخ مقرر در برگه چک وصول شود و اگر نشد می‌توانید وجه آن را از من مطالبه کنید. این امضا امضای ضمانت از چک نامیده می‌شود .
اگر پشت یک فقره چک امضا شده باشد و عبارت به‌عنوان ضمانت و به‌عنوان ظهرنویسی در آن قید نشده باشد آن امضا در حکم ضمانت است نه ظهرنویسی.

 

مشاوره با وکیل خوب مشهد در زمینه چک برگشتی

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا