مقالهوکیل

آشنایی با وصیت نامه

چه چیزی در این مقاله خواهید خواند : نوشتن وصیت نامه ، زمان نوشتن وصیت نامه ، انواع وصیت نامه

مرگ یک پدیده ای است که برای تمام موجودات روزی اتفاق خواهد افتاد همانطور که یک روز چشم به این دنیا گشویم یک روزی هم چشم بر این دنیا خواهیم بست پس باید روزی قبل از مرگ وصیت نامه خود را انجام دهیم.فاصله میان مرگ و زندگی بسیار اندک است درصورتی که بسیار از انسان ها مرگ را از خود دور میکنند.
به همین دلیل افراد زیادی از نوشتن وصیت نامه خودداری میکنند ولی در موارد مثل جنگ که فرد مرگ خود را نزدیک میبیند دست به نوشت وصیت نامه میزند.
نوشتن وصیت نامه یک نوع فرهنگ است که در گذشته وجود داشته و نسل به نسل به ما منتقل شده است. نوشتن وصیت نامه ممکن است یک کار غم انگیز باشد ولی حتما میتواند مزایای زیادی بعد از مرگ شما به همراه داشته باشد.
کسی که نوشتن وصیت نامه را شروع میکند و یا تصمیم به نوشتن وصیت نامه میکند سعی دارد تا آثار و خاطرات بهتری از خود بجای بگذارد.

آشنایی با نوشتن وصیت نامه

از همان گذشته انسان تمایل به جاوندانگی و ماندگاری داشته.این موضوع از مشاهده های کتیبه ها و دسته نوشته های سنگی موجود نیز میتوان فهمید.از زمان های قدیم توصیه ها و نقل نقول های نسل به نسل منتقل میشده تا ایندگان نیز به این توصیه ها عمل کنند نمونه بارز این یک توصیه نوشتن وصیت نامه است که در دین اسلام نیز به این موضوع اشاره شده است.

اگر به وکیل خوب مشهد برای نوشتن و یا خواندن وصیت نامه نیاز دارید با شماره 09152491040 در تماس باشید

دلایل زیادی وجود دارد که انسان بخاطر این دلایل اقدام به نوشتن وصیت نامه خود میکند مانند : جنگ و سفر و بیماری طولانی و ….
یکی از مزایای نوشتن وصیت نامه میتواند از بروز مشکلات و سوءتفاهمات میان بازندگان را بعد مرگ جلوگیری کند.. و نامی نیک از خود باقی گذاشت.امروزه وصت نامه یک برگه حقوقی رسمی محسوب میشود به صورتی که اگر فرد در وصت نامه خود اموال و املاک خود را تعیین تکلیف کند بعد از مرگ به صورت قانونی به این موارد رسیدگی میشود.

نوشتن وصت نامه یک امر کاملا اختیاری است و هر فردی میتواند در طول مدت زمانی که در دنیا زندگی میکند چندین بار وصیت نامه بنویسد و تغییر دهد.ولی بر طبق قانون آن وصیت نامه ای رسمیت دارد که تاریخ نوشته شده در وصیت نامه نزدیک ترین تاریخ به فود طرف را داشته باشد.

زمان نوشتن وصیت نامه

مرگ و زندگی دست خداوند است و هیچ کس در این دنیا نمیتواند بفهمد تا چه روز و ساعتی عمر میکند. عدم توانایی در تشخیص زمان مرگ همیشه ترس و هراس از مرگ را به وجود میاورد.

پیامبر اکرم میفرمایند: بهتر است به حسابمان رسیدگی کنیم پیش از انکه به حسابمان رسیدگی شود. برای بررسی اعمال و حساب خود باید به ابعاد مختلفی اعم از اعمال عبادی و اجتماعی خود دقت کنیم.

منظور از اعمال عبادی، حقوقی است که از خدا بر گردن فرد است. به این حقوق پس از مرگ متوفی با یک سوم از دارایی هایش رسیدگی می‌شود. فرد باید پیش از مرگ در نوشتن وصیت نامه تعداد نماز و روزه قضا و کفاره‌های پرداخت نشده اش را اعلام کند تا پس از مرگ به آنها رسیدگی شود.

اعمال اجتماعی بدهی‌های فرد وصیت کننده را در برمی گیرد. فرد باید پیش از مرگ مهریه همسر، حق الناس، خمس و یا اماناتی را که بر گردن دارد، ذکر نماید.
وصیت کننده می‌تواند مطالبات و طلب‌های خود را نیز در وصیت قید کند. زیرا مطالبات به نوعی از حقوق بازماندگان خواهند بود. با قید در وصیت نامه، پس از مرگ متوفی به آن رسیدگی می‌شود.
در آخرین بخش از نوشتن وصیت نامه نیز وصایای اخلاقی آورده می‌شود که در آن توصیه‌هایی به بازماندگان داده می‌شود. عموما این بخش در وصیت نامه افراد بزرگ و مهم بیشتر به چشم می‌خورد و بازخورد خبری و رسانه ای پیدا می‌کند.

شاید خواندن این مقاله برای شما جالب باشد : نحوه تقسیم ارث

انواع وصت نامه

 

انواع وصیت نامه

کسی که قصد نوشتن وصیت نامه را دارد باید طبق قانون امور حسبی برای رسیدگی به وصیت نامه در دادگاه باید وصیت نامه را به صورت یکی از انواع وصیت نامه های زیر بنویسد

وصیت نامه رسمی:

این نوع از وصیت‌ها در دفتر اسناد رسمی تنظیم می‌شوند و ورثه و بازماندگان نمی‌توانند هیچ گونه اعتراضی به آن داشته باشند.

وصیت نامه خودنوشت:

این نوع از وصیت به دست فرد وصیت کننده نوشته می‌شود و دارای تاریخ روز، ماه و سال است و در انتها به امضای وصیت کننده رسیده است. در این نوع از وصیت نامه ورثه می‌توانند اعتراض خود را به دادگاه ببرند.

برای دریافت مشاوره با وکیل در مشهد کافیست با شماره tel:09152491040 در تماس باشید

وصیت نامه سری:

این نوع وصیت نامه به خط وصیت کننده و یا شخص دیگر است که در نهایت به امضای وصیت کننده رسیده است. این نوع وصیت‌ها پس از تنظیم به عنوان امانت به دفترخانه رسمی و یا اداره ثبت اسناد داده می‌شود. لازم به ذکر است فردی که سواد ندارد، نمی‌تواند وصیت سری تنظیم کند. افرادی که قدرت تکلم ندارند، باید وصیت را به خط خود بنویسند و امضا کنند و پس از تحویل به مسئول دفتر رسمی، جلوی وی بر روی پاکت نامه بنویسند که این برگ وصیت نامه به من تعلق دارد. پس از آن مسئول دفتر بر روی پاکت یادداشت می‌کند که عبارت فوق در حضور خود او بر روی پاکت نوشته شده است. ورثه می‌توانند پس از بازگشایی وصیت نامه سری، بر روی آن اعتراض کنند.

چند نکته مهم که در نوشتن وصیت نامه باید به آن توجه کرد

• پیش از هرچیزی وصیت کننده باید در مورد وصی اطمینان کامل داشته باشد و بداند که آن فرد به توصیه‌‌های پس از مرگش عمل خواهد کرد.
• بهتر است بعد از نوشتن وصیت نامه هر چند وثت یکبار وصت نامه را خوانده و نسب به تغییرات در وصیت نامه اقدام کنید
• همان طور که امیر مومنان در نهج البلاغه فرموده‌اند، بهتر است که خود وصی خودمان باشیم و اموری را که میپسندیم پس از مرگ برایمان انجام دهند، خودمان در زمان حیات به آن بپردازیم.
• برای نوشتن وصیت نامه از چند فرد که مورد اطمینان هستند به عنوان شاهد کمک بگیرید
• باید بدانید که هیچ محدودیتی در تغییر وصیت نامه تا قبل از مرگ وجود ندارد
• مطلوب است برای پیشگیری از بروز وقایع احتمالی، نوشتن وصیت نامه خود را در دفاتر اسناد رسمی ثبت کنیم.
• سعی کنیم تا حد مقدور از وصایایی که زحمت بازماندگان را در پی دارد، خودداری کنیم. مثل انتقال جنازه به مکانی دیگر، نحوه برگزاری مراسم و …
• اگر وصیت نامه در چند نسخه وجود داشته باشد، بهتر است. زیرا در صورت گم شدن یک نسخه، بازماندگان می توانند از طریق نسخ دیگر پی به وصیت ببرند.
• حتما مرجع تقلید خود را در وصیت قید کنید. زیرا مراجع تقلید در برخی موارد احکام متفاوتی دارند. قید شدن مرجع تقلید در کیفیت عمل به وصیت تاثیرگذار خواهد بود.

برای مشاوره با بهترین وکیل در مشهد در زمینه وصیت نامه با شماره  09152491040 در تماس باشید

 

برای مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.

09152491040

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا